Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad har ni för mintemp pÃ¥ förÃ¥ngaren pÃ¥ CE 50  (läst 6174 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr.Frost

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Jag har enl manual -15 och har inte vågat sänka den. Jag läste att ngn åtminstone, har -20
Det skulle ju kunna vara intressant nu att testa, eftersom termometern (ute) oftast visar kallare än minus 10 nu för tiden.  Sc:,h  Mvh John

Utloggad Mr.Frost

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad har ni för mintemp på förångaren på CE 50
« Svar #1 skrivet: 09 januari 2010, 18:51:47 »
Jag hissar upp tÃ¥den igen och hoppas att ngn med CE50 svarar denna gÃ¥ng.  --/  Är det ngn som har lägre temp än -15 som lägsta tillÃ¥tna värde pÃ¥ förÃ¥ngaren? Eller är det ngn med rätt sÃ¥ ny pump som ocksÃ¥ liksom jag har -15 inställt?

Varför jag frÃ¥gar är för att jag stängde av min pump i morse dÃ¥ det var -18 ute och pumpen lämnar ca -13 effektivt alltsÃ¥ en förlust pÃ¥ 5 grader + avfrostning.  Om man hade kunnat sänka till 20 sÃ¥ kanske man kunnat köra ett tag till...  mvh john 

Utloggad PCP-Roger

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad har ni för mintemp på förångaren på CE 50
« Svar #2 skrivet: 10 januari 2010, 09:31:06 »
Tänk en gång till -och slå på pumpen.

Roger

Utloggad pjn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Vad har ni för mintemp på förångaren på CE 50
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2010, 10:30:37 »
Jag förstår inte varför du stänger av pumpen, då blir ju förlusten 38 grader (om du kör 20 grader inne).
120m2 välisolerat 1-planshus + varmförråd 10m2 i Linköping byggt 2000. Vattenburen radiatorvärme med IVT490 + braskamin (1-2m3 ved). Årsförbrukning totalt (inkl hh-el) 15000 kWh.

Utloggad kave

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad har ni för mintemp på förångaren på CE 50
« Svar #4 skrivet: 10 januari 2010, 19:02:08 »
Detta resonemang skulle jag vilja ha utvecklat lite mer. Egentligen borde du i såfall stänga av mycket tidigare för inte är du väl nere i -15 grader hela cykeln?
Jag tror avluften håller lägre temp än detta värde.
Bor utanför Borås, ComfortZone CE65L med 500L acctank. 200m2 Suterränghus från 1972.
21 grader inne. Värmer garaget med konvektorelement till cirka 7 grader.
2-Glasfönster, ingen tilläggsisolering, klarar ner till 0 grader utan eltillskott.
Årsförbrukning 16500kwh.

Utloggad Mr.Frost

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad har ni för mintemp på förångaren på CE 50
« Svar #5 skrivet: 10 januari 2010, 20:02:36 »
Fortfarande ingen som svarar pÃ¥ min frÃ¥ga.  Inställd min.temp pÃ¥ förÃ¥ngaren?   :-\
Tack ändÃ¥  pjn och Kave för att ni öppnar för diskution  Thumbsup . Jag skrev otydligt. Vad jag menade var att jag stängde av kompressorstyrningen och fläkten (i väntan pÃ¥ varmare väderlek) och slog pÃ¥ elpatron nummer 1 i test mode. för att inte suga in luft i huset som ligger pÃ¥ -18 grader och blÃ¥sa ur pumpen luft pÃ¥ -13 (jag har extern tempgivare pÃ¥ avluften efter förÃ¥ngaren) som jag installerat med avsikt att hÃ¥lla koll pÃ¥ isbildning och förÃ¥ngarens växelförmÃ¥ga mot avluften.  Vid tillfället dÃ¥ jag stängde av gick 2 patroner + kompressorn pÃ¥ max 75 hz. Det är nästan 6000 W  Mvh John

Utloggad Carl J.F

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Vad har ni för mintemp på förångaren på CE 50
« Svar #6 skrivet: 10 januari 2010, 21:48:11 »
Jag har -20, originalvärde! När det är riktigt kallt anpassar jag fläkten så att avluften ligger på minus 18-20 grader.

Utloggad Maba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 287
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad har ni för mintemp på förångaren på CE 50
« Svar #7 skrivet: 10 januari 2010, 22:23:11 »
Jag har ställt ner den till -17.5 grader.
Men jag förstår heller inte varför du stänger av pumpen (och ventilationen)?
1 1/2-planshus på 165m2 från 1982 i Mälardalen. Lågtemp enrörssystem. Tidigare uppvärmning Nibe 410P. Installerat en Nibe 1255 16 kW med 115 l volymtank och FTX 28/5-2014. Båda två har separata elmätare.

Utloggad kave

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad har ni för mintemp på förångaren på CE 50
« Svar #8 skrivet: 11 januari 2010, 00:19:40 »
Fortfarande ingen som svarar pÃ¥ min frÃ¥ga.  Inställd min.temp pÃ¥ förÃ¥ngaren?   :-\
Tack ändÃ¥  pjn och Kave för att ni öppnar för diskution  Thumbsup . Jag skrev otydligt. Vad jag menade var att jag stängde av kompressorstyrningen och fläkten (i väntan pÃ¥ varmare väderlek) och slog pÃ¥ elpatron nummer 1 i test mode.
jag förstår precis vad du gjorde, frågan är varför?
under ett körpass så börjar temperaturen på förångaren på +13 grader. . Menar du att pumpen är verkanslös om utetemp är lägre än förångartemp?
Vi har en ce65 med -20 som standard. Menar du också då att ce65 är effektivare än ce50 i kall väderlek?
Menar du att hus i Norrland ska vara helt utan ventilation stor del av året?
Bor utanför Borås, ComfortZone CE65L med 500L acctank. 200m2 Suterränghus från 1972.
21 grader inne. Värmer garaget med konvektorelement till cirka 7 grader.
2-Glasfönster, ingen tilläggsisolering, klarar ner till 0 grader utan eltillskott.
Årsförbrukning 16500kwh.

Utloggad Mr.Frost

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad har ni för mintemp på förångaren på CE 50
« Svar #9 skrivet: 11 januari 2010, 05:49:02 »
Tack för svaren. DÃ¥ kommer jag förmodligen att sänka mintempen och justera ner med fläkten när det är svinkyla ute. Som carl j.f. skriver. 

Varför jag stängde av pumpen och ventilationen...  Det är för mig självklart, jag har värmepump för att för att fÃ¥ ett positivt temperaturutbyte (luft in genom ventiler kallare luft ut ur pump)finns ingen anledning att pumpen skall jobba järnet till ingen nytta, dom dagarna räcker det gott med självdragsvent och elpanna.
Min pump värmer huset utan tillskott ner till ca -7 grader sen börjar den tappa kallare än -11-12 och neråt så dyker den rejält.

Jag menar inte att hus i norrland skall vara utan vent. en stor del av året. Jag tror många i norrland kompletterar Com.zone med kamin.

Om ce 65 är bättre än ce 50 i kallt väder vet jag inget om. Jag visste att dom var inställda på -20 men det verkar ju som ce 50 kan ställas ner också. Hoppas det gäller min också som är 4år.

Hur gammal är din maskin Carl J F. ?  Och din Maba ?      *vinkar*  Suveränt med riktig vinter men 8-10 minus är lagom inte nerÃ¥t 20 som häromdan. Vetefasen när vi hade det senast här nere. MVH john

Utloggad Carl J.F

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Vad har ni för mintemp på förångaren på CE 50
« Svar #10 skrivet: 11 januari 2010, 07:53:31 »
Min CE50 är en -07:a. Jag har för mig att CZ ändrade originalinställningen från -15 till -20 det året.

Utloggad Maba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 287
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad har ni för mintemp på förångaren på CE 50
« Svar #11 skrivet: 11 januari 2010, 19:18:49 »
Min är från 05 och driftsatt i januari 2006. Jag kollade med Comfortzone och de sa att jag kunde ställa ner den till -20. Nu tog jag bara till -17.5 för temperaturen sjunker inte mer på avluften med den ventilation jag har.

1 1/2-planshus på 165m2 från 1982 i Mälardalen. Lågtemp enrörssystem. Tidigare uppvärmning Nibe 410P. Installerat en Nibe 1255 16 kW med 115 l volymtank och FTX 28/5-2014. Båda två har separata elmätare.

Utloggad GLX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: KÃ¥ge, Västerbotten
  • Antal inlägg: 150
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad har ni för mintemp på förångaren på CE 50
« Svar #12 skrivet: 11 januari 2010, 20:51:15 »
Hej!
Min CE installerades den 29/7 2008, jag ställde redan vid installationen om avluftstempen till -20 grader. Tempen ligger vid 75 Hz på -17 - -18 grader. Jag tror inte man ska stänga pumpen vid kall väderlek, om pumpen vid ett tillfälle drar ca 6 kw inkl 2 patroner så ger den 9kw, alltså + 3 kw.
Norra Västerbottens kustland, From 080729 en Comfortzone CE 50, och en Nordic air Luft/Luft, Kakelugn, Kamin, delvis konverterat 160m2 hus, 65 m2 garage och gästrum bara direktel

Utloggad Mr.Frost

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad har ni för mintemp på förångaren på CE 50
« Svar #13 skrivet: 22 januari 2010, 16:56:13 »
 Thumbsup  Nej nu struntar jag i att stänga pumpen och sätter ner tempen i stället. Det var positivt att veta (att det är ok att sätta ner förÃ¥ngartempen även pÃ¥ äldre CZ pumpar). Det blev en märkbar skillnad att ha förÃ¥ngartempen pÃ¥ -16.5 i stället för -15 DÃ¥ det var -10 i utetemperatur. Tack sÃ¥ mycket för alla svar Mvh John

Utloggad oooo_quattro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sandared-BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad har ni för mintemp på förångaren på CE 50
« Svar #14 skrivet: 14 februari 2010, 10:40:37 »
Har nu när det är -10 ---> -20 grader ute en avlufttemp på -17 till -21 grader. Den ligger o pendlar däremellan under cykeln.
Varvtalet dyker också ner mot 50Hz då det är riktigt kallt ute. Så den anpassar varvtalet så det inte går ner så mkt under -20. Jag har frånluftskanaler på kallvinden så jag misstänker att de kraftigt avkyls när det är kallt ute. Irriterande då jag tappar 1,5kw då jag som mest behöver det!
Har provat att höja fläkthastigheten men det hjälper mkt lite. Några andra tips? Ändra avfrostningsintervall?
Tegelvilla från -63. Entréplan med 195m2 samt 30m2 ej uppvärmt vidbyggt poolhus. Suterrängplan med 185m2.
Uppvärmning IVT E7 Bergvärme med ca 140m borra. 9kW poolvärmepump. Total elförbrukning ca. 27000kWh/år

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!