0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har nyligen skaffat en ME-FD25-VABH, och den imponerar verkligen! Vid -27 C ute blåser den fortfarande in varm luft i huset, smått otroligt.Men däremot blev jag lite besviken att pumpen tappar effekt så lång tid efter en avfrostning. Vid -18 C ute tar det bortåt 60 minuter att återfå full effekt (räknat från stopp av innedelen). Är beteendet normalt, eller är det något fel på pumpen, (specad för drift ner till -30 C). Kan det vara för lite kylmedium?Jag körde fläkten på manuell läge 3 och mätte in-och utluftens temp. Termometrarna är placerade inne i utblåset resp ovanpå insuget. Utomhustempen var hela tiden -18 C. Tyvärr har jag ingen mätning av elektriska effekten. En avfrostningscykel är som följer: t=0 Innedel stannar för avfrostningt=4 min Kompressor stannar efter avfrostningt=7 min Innedel startar (fläktläge 3)t=12 min Tin=26 C, Tut=38 C -> dT = 12 Ct=18 min Tin=25 C, Tut=38 C -> dT = 13 Ct=24 min Tin=25 C, Tut=38 C -> dT = 13 Ct=35 min Tin=25 C, Tut=42 C -> dT = 17 Ct=42 min Tin=26 C, Tut=45 C -> dT = 19 C t=47 min Tin=26 C, Tut=47 C -> dT = 21 C t=67 min Tin=25 C, Tut=48 C -> dT = 23 C t=91 min Tin=24 C, Tut=48 C -> dT = 24 C t=103 min Tin=24 C, Tut=48 C -> dT = 24 C t=114 min Tin=26 C, Tut=49 C -> dT = 23 Ct=120 min Innedel stannar för avfrostning
Är fläktläge 3 max? Om inte testa och köra på maxfläkt, kan mycket väl vara nån typ av mjukvarugrej (som Pumpemontør skrev) kanske för att begränsa ljudet från ytterdelen, om allt står rätt till och pumpen verkligen kör max inmatad effekt så tar det inte många minuter innan full temp erhålles.
Börvärde 25ºC är ju inte max heller? och testar dom och köra på max fläkt och max börvärde borde pumpen rimligtvis köra max inmatad effekt till önskad temp uppnås..?
Vad är det för ungefärligt luftflöde på 3:ans fläkt.
Angående mitt test.När jag startade testet var det 20C i gillestugan där pumpen är monterad.Ställde upp börvärdet till 25C och efter 49 minuter hade tempen höjts till 22C och då hade även utblåstempen höjts till 44C.Pumpen borde köra på max hela tiden även fast den inte är inställd på 30C och fläktläge 4.
Hei Stefant,Er innedelen revisjon E1 eller E2?.