0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Men vilken är effektivast i verkligheten?
Vilket märke talar det för med ovanstående förutsättningar? Jag undrar även hur man räknar ut toppeffekten på hus och garage? Det jag vet är att årsbehovet på huset är 8410 kwh vid 20 grader inne och 929 kwh i garaget vid 10 grader inne.
Om jag skulle välja, skulle jag välja någon form av frånluftsvärmepump kompletterad med en elberedare för extra varmvatten kopplad i serie. Comfortzones nya pump ser intressant ut och håller den vad den lovar så skulle den stå högt upp på min lista.
Toppeffekten beror delvis på var i landet du bor men schablonmässigt brukar man säga att effektbehovet är ungefär energibehovet 2000
Rickard och PerF har i den här länken kommit med en massa bra synpunkterPerF skrev ochsåCiteraToppeffekten beror delvis på var i landet du bor men schablonmässigt brukar man säga att effektbehovet är ungefär energibehovet 2000 Nu är jag nyfiken igen och undrar: Var kommer den snusformeln ifrån och hur väl stämmer den i 'norra' resp 'södre' delen av landet?
Jag har inte hört att man kompenserar för vilken landsända man bor i.
Nu är jag nyfiken igen och undrar: Var kommer den snusformeln ifrån och hur väl stämmer den i 'norra' resp 'södre' delen av landet?
aktorn man dividerar med beror på ortens klimat. Den kan vara upp till 3000.
Roland var hittar jag antalet graddagar? SMHI ?