0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Är 1,5 plans villa, lutningen kanske är runt 30-40gr, pratade med Velux, de säger att fönstret skall vara rent från snö!Taket är av plåt, och verkar läka värme, att stor isklump, vattensamling, trots kallt ute../A.
HejKan tala om vad som händer med takfönster med för låga U-värden. De snöar igen. Jag satte en extraruta av lågenergiglas på insidan, och då sjunker U-värdet till ca 1,0 för hela fönstret. Jag fick upp med en förlängd kvast för att riva ner snö.MVH/Gano
HejU-värde 0,006 motsvarar 6 meter mineralull. På ett snedtak har du mer sannolikt 0,15 i U-värde. Ja, om det är U-värde 1,0 på rutan så töar det nog. Men om man ska uppnå 1,0 på takfönstret som helhet så krävs förmodligen ett glas på 0,6-0,7, och det kan bli problem.Jag vet bara att så fort jag satte på de extra innefönstrena med lågenergiglas så slutade snön smälta på takfönstrena. Och väl snön la sig så blev U-värdet ännu lägre så att värmeläckaget blev så litet att snön absolut inte smälte. Nu hade jag planerat för att byta till 2-glas lågenergi (med argon) och dessutom skruva tillbaka innerfönstren, men då kan jag hamna så lågt som 0,5-0,6 på glasen, och det vete tusan om det är så lyckat.MVH/Gano
Så om du har normal isolering med lambda-0,37 och som i ditt fall ca 60cm så har du ett ca U-värde på 0,22 Fast igentligen lite högre eftersom jag inte räknat med reglar,yttertak osv.