Har bara läst i utredningar och av privatpersoners egna erfarenheter, att dom inte ser ut genom fönstren på morgonen vissa dagar och en bit in på förmiddagen, men självklart spelar det stor roll var man bor, vatten/sjö nära samt hur mycket takutsprång man har.
Allt handlar om kompromisser, jag kompromissade med att inte ha fönster från golv tak tak samt inga övriga jättestora glaspartier.
Jag lade sovrummen + ena badrummet mot ONO ( Ost nord ost ) med normala 1000 X1300 mm fönster & ett runt 0,9m, total fönsteryta = 3,2 kvm, sedan placerade jag mera fönster som genererar ljus/värme från Syd ca 18 kvm ( huset är vridet så ena hörnet pekar mot Syd).
Så jag använder hela dagens solljus & har ca 18% ( ca 28 kvm) av totala väggytan som är fönster, men styr också lite av insläppet i.o.m att jag har 3,1 m i väggliv & med ett taköverhäng som är ca 87 cm = mycket ljus & mycket värme under dec-april då solen står lågt, sen mycket ljus & lite med värme från Maj-Okt då solen står högt.
Gano:
Är det bökigt att sätta i ett extraglas på ett takfönster och få det snyggt, om man skulle få för sig att "spara lite till" ?.
MvH Jawen