0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Funkar utan problem, antingen med fast kondensering eller med en EcoLogic styrenhet. EcoLogic har en funktion som känner av om "ved" eldas och då aktiveras shunten på pannan.Fast kondensering kan ev. Kräva en större volym i pannan för att fungera optimalt. optimalt vid fast kondensering är väl även att ha en tank med skiktning så att VPin kan hållas låg under laddning.
Citat från: Castrol skrivet 09 januari 2010, 11:02:49Funkar utan problem, antingen med fast kondensering eller med en EcoLogic styrenhet. EcoLogic har en funktion som känner av om "ved" eldas och då aktiveras shunten på pannan.Fast kondensering kan ev. Kräva en större volym i pannan för att fungera optimalt. optimalt vid fast kondensering är väl även att ha en tank med skiktning så att VPin kan hållas låg under laddning. Ecologic kräver CTC Vp...Fast kondensering kräver dockning till panna fram och retur.Flytande kond går bra till dockning efter shunten till radiatorerna.Vet inte hur det fungerar med ex. min Nibe 2025 om man eldar med pellets, vet bara att när returtempen når inställt värde på pumpen så stängs den av. Vid pellets drift når väl tempen i pannan näst intill 80gr och då matas även Luftvärmepumpen med den tempen. Tar nog ingen skada av det tror jag.
Citat från: hulta skrivet 09 januari 2010, 12:56:13Citat från: Castrol skrivet 09 januari 2010, 11:02:49Funkar utan problem, antingen med fast kondensering eller med en EcoLogic styrenhet. EcoLogic har en funktion som känner av om "ved" eldas och då aktiveras shunten på pannan.Fast kondensering kan ev. Kräva en större volym i pannan för att fungera optimalt. optimalt vid fast kondensering är väl även att ha en tank med skiktning så att VPin kan hållas låg under laddning. Ecologic kräver CTC Vp...Fast kondensering kräver dockning till panna fram och retur.Flytande kond går bra till dockning efter shunten till radiatorerna.Vet inte hur det fungerar med ex. min Nibe 2025 om man eldar med pellets, vet bara att när returtempen når inställt värde på pumpen så stängs den av. Vid pellets drift når väl tempen i pannan näst intill 80gr och då matas även Luftvärmepumpen med den tempen. Tar nog ingen skada av det tror jag. Nibe 2025 om man eldar med pellets niben startar när tempen sjunker till inställda grader på pumpen tex 44 ºC kjell
Citat från: kjell62 skrivet 09 januari 2010, 13:05:59Citat från: hulta skrivet 09 januari 2010, 12:56:13Citat från: Castrol skrivet 09 januari 2010, 11:02:49Funkar utan problem, antingen med fast kondensering eller med en EcoLogic styrenhet. EcoLogic har en funktion som känner av om "ved" eldas och då aktiveras shunten på pannan.Fast kondensering kan ev. Kräva en större volym i pannan för att fungera optimalt. optimalt vid fast kondensering är väl även att ha en tank med skiktning så att VPin kan hållas låg under laddning. Ecologic kräver CTC Vp...Fast kondensering kräver dockning till panna fram och retur.Flytande kond går bra till dockning efter shunten till radiatorerna.Vet inte hur det fungerar med ex. min Nibe 2025 om man eldar med pellets, vet bara att när returtempen når inställt värde på pumpen så stängs den av. Vid pellets drift når väl tempen i pannan näst intill 80gr och då matas även Luftvärmepumpen med den tempen. Tar nog ingen skada av det tror jag. Nibe 2025 om man eldar med pellets niben startar när tempen sjunker till inställda grader på pumpen tex 44 ºC kjell Och inga problem med hög temp vid pellets eldning? Laddpumpen motioneras då och då under noll och då får 2025:n hög temp men inga problem då.?