0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej,Jag har räknat och provat att mixtra med ventilationen, tanken var ursprungligen för att jag ansåg att en eldning i kaminen inte tillgodogjordes i värmepumpen. Jag har i normalfallet 22-23 gr i frånluft och 2-3 i avluft men när jag satte fyr i Conturan så steg frånluften till kanske 26-27gr och avluften steg även den till 5-6gr dvs nedkylningen av luften i antal grader var i princip konstant, resten försvann till kråkorna. Det jag gör nu är att momentant sänker ventilationsflödet när jag har övervärme (har ingen innegivare) och använder huset som en varmlufttermos. Har plintat om fläkthast II till plint 2, normalfläkt ligger på plint 3. Trycker två gånger på ventknappen på panelen så går den den lägre ventilationen in under inställt värde i menyn. Jag har 6h sänkning. Avlufttemperaturen minskar då med 2-3 grader jämfört med normalfläkt och jag anser att jag då utnyttjar övervärmen bättre än tidigare. Om uteluften är lägre än avluften är all tilluft en ren förlust, ex avluft 5gr, uteluft 0gr, för varje liter luft som kommer in via tilluften förloras energi motsvarande 5gr=elpatron krävs för att kompensera förlusten. Omvänt med 0gr i avluft och 5gr ute är varje liter luft som kommer i ett positivt tillskott på 5gr som VP kan utnyttja. Hur mycket kan man tänkas spara på detta finlir? Jag har räknat och om alla värden och beräkningsmodeller är korrekta för spar jag kanske 150-200w i timmen på att sänka avluftstemperaturen vid eldning och ytterliggare kanske lika mycket på att jag får in mindre kalluft i huset så det är ingen jättevinster men under en hel vinter blir det nog en del besparing. Har luftfuktighetsmätare utplacerade i huset och ser ingen förändring i luftfuktighet vid tillfällig sänkning av vent samt att med normalfläkt ligger jag på 108%av BBR och vid lågfläkt på 95% så jag våldför mig inte så mycket på regelverket/THJH
Japp så nära noll som möjligt även om man momentant kan ligga på någon minusgrad i avluft utan att åka på en avfrostning som innebär 15 minuters stillastående kompressor och varmluft rätt ut. Min erfarenhet med lägre fläkthastighet och de flöden jag har är att avluftstemperaturen minskar med ca 2gr per plint sedan beror det på hur hög övertemp och hur väl huset bibehåller varmluften (husspecifikt och uteluft/vindberoende) vilket då ger hur länge du kan minska venthast i timmar. Jag har provat mig fram.Det går ju också att tidstyra lägrefläkthastighet ex under arbetstid då ingen är hemma och ändå uppfylla BBR då olika luftflöden gäller om någon vistas i rummen/huset eller inte./THJH