Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur mäta prestandan pÃ¥ EcoAir?  (läst 1366 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
Hur mäta prestandan på EcoAir?
« skrivet: 07 januari 2010, 14:53:37 »
Hej

Nu när min EcoAir stått stilla pga kyla så har jag börjat undra över dess prestanda.

Märkte att vid -19 grader så värmer jag huset till 20.5 grader med hjälp av nedre elpatron på 6kW och övre på 3kW. Jag når inte riktigt upp till börvärdet på övre pannan men framledning etc är det inga problem med. Mycket el går det åt men huset är varmt

Nu är det -6 grader och EcoAir snurrar igen men jag har problem med att hålla värmen fast jag har 3kW stöd från elpatronen.

Detta fÃ¥r jag inte riktigt ihop  Sc:,h

3+6 kW ecoel klarar -18 grader
3+4,8 kW ecoair klarar inte -6 grader  (4,8 kW har jag fÃ¥tt genom att ta den uppgivna effekten pÃ¥ en 107:a mellan 0 och -10 grader och sen dragit av 10% för avfrostning mm). Kommer max upp i 46-47 grader med pumpen vid -6.

Jag tänker så här.
Vid +18 grader krävs 0W effekt för att värma huset. Vid -18 krävs 9kW, dvs 250 W per grad. Vid -6 borde då huset kräva 6 kW vilket är klart mindre än de 7,8 kW som ecoair/el borde leverera. Men eftersom tempen i huset sakta men säkert sjunker så måste jag ha räknat fel eller så avger ecoair inte vad jag tror i effekt.

Frågan är hur man exakt kan räkna ut avgiven effekt på min pump? Flödet genom ecoair samt VP-IN/UT är givna parametrar, men vad mer krävs?






Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur mäta prestandan på EcoAir?
« Svar #1 skrivet: 07 januari 2010, 15:01:21 »
Det kan bero på husets tröghet. När jag haft runt -5 normalt så orkar min pump upp till stopptemp så den står still vissa delar av dygnet. I natt har jag haft -10-12 ºC och nu har det sjunkit till -5 under hela dagen och den orkar fortfarande inte upp till stopptemp
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: Hur mäta prestandan på EcoAir?
« Svar #2 skrivet: 07 januari 2010, 16:15:32 »
Japp, har tänkt på det, har några väggar som är oisolerade (plankvägg) så kylan kommer snabbt in i huset där.
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur mäta prestandan på EcoAir?
« Svar #3 skrivet: 07 januari 2010, 16:59:04 »
Hej

Nu när min EcoAir stått stilla pga kyla så har jag börjat undra över dess prestanda.

Frågan är hur man exakt kan räkna ut avgiven effekt på min pump? Flödet genom ecoair samt VP-IN/UT är givna parametrar, men vad mer krävs?


Det krävs vattnets värmekapacitivitet http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rmekapacitivitet.
Men du måste veta flödet genom Ecoair med hyfsat stor nogrannhet.

Enklast med en sÃ¥n här    http://www.varmepumpsforum.com/catalog/index.php?cPath=25

eller en begagnad    http://cgi.benl.ebay.be/Waermezaehler-Pollux-PolluCom-E-S-Qn-1-5-Bj-2004_W0QQitemZ230407366163QQcmdZViewItemQQptZMessger%C3%A4te?hash=item35a5596613





180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!