Okej, du verkar ha hittat rätt!
Syftet med inomhusgivare är enligt mig att givaren skall ta hänsyn till yttre faktorer så som blåst, solinstrålning, värmeavgivning från elapparater m.m. och i dessa fall öka eller minska börvärdet på T1 framledning.
Placeringen av inomhusgivaren är således mycket viktig. Den skall placeras där den påverkas av de faktorer som du anser vara viktiga.
Själv har jag flyttat runt givaren under ett års tid för att hitta den lämpligaste platsen. Min faktorer som jag vill att den skall påverkas av är solinstrålning samt den värmeavgivning som alla elapparater och matlagning genererar. De två sistnämnda faktorerna är inte oansenliga i det huset jag bor i. På kvällen har inomhustempen oftast stigit med 1 eller tom 2 grader pga just detta.
Då känns det dumt att värmesystemet skall skjuta på mer värme, vilket inomhusgivaren nu förhindrar. Detta kan enkelt ses i min realtidsstatistik, framledningstempen brukar dala rejält på kvällen när inomhustempen ökar för att sedan öka när vi släkt för kvällen.
Grundprinciperna för att montera inomhusgivare är följande:
- Alla termostater skall stå på max
- Prova först ut en värmekurva utan givaren inkopplad som ger en bra värme i huset utan att de faktorer som du anser vara viktiga för inomhusgivaren påverkar inomhustemperaturen
- När kurvan är okej, montera givaren. Missa inte att aktivera den i Regon
- Ställ in lämplig påverkansfaktor som gäller för just ditt hus