Hej Fugge
Mycket lättare att förstå lay-outen om du gör en skiss, själv har jag en ME Q630 i en källare på 110 m2, pg planlösningen värmer den drygt 50% av denna ytan. Har dock förbättrat klimatet avsevärt i källaren, även på sommaren när jag stänger cirkulationen på vattensystemet. funkar bra med högre utedel än innedel, jag har ca en 1/2-meter, har du mer än en meter behövs ev oljefällor (men främst i kylläge om jag fattat det rätt). Jag leder kondensvattnet till ett handfat i tvättstugan, så då har jag möjlighet att köra avfuktningsläge (= kylläge). Största utmaningen blir antagligen att få ut värmen till hela källaren, jag använder en takmonterad fläkt för att öka uppvärmningsområdet (en claes-ohlson Honeywell fläkt), funkar hyffsat, men man vill inte sova bredvid den. Q630 pumpen jag använder är kanske lite väl stor går på max 1100 watt vid -15 ute, och lite mycket on-off på våren-hösten, men å andra sidan mycket effekt att snabbt höja tempen (brukar ha ca 20 grader och höja till 23-24 när vi ska se på hemmabion i källaren). en bra pumptyp är nog annars toshiba, som ju kan gå med låg effekt innan avstängning, fast ME är ju att föredra gällande ljudnivån från innedelen (beror ju på vad du ska nyttja källaren till).
Mvh
/Svante