0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hur kan du veta att en Eco air klarar ditt hus ner till - 15 grader om du inte har en?
Hej!Vi hade en IVT (egentligen hette den väl Autoterm 380A, installerad -98) och bytte till en Comfortzone oktober 2008.Vår totala förbrukning har gått ner från ca 18000 kWh till 12500 kWh (2009 års förbrukning).Av de totala 12500 kWh så är ca 4500 kWh hushållsel. Värmepumpen har alltså förbrukat ca 8000 kWh på ett år.Jag har separat elmätare kopplad till värmepumpen så jag loggar förbrukningen månadsvis.Vi har visserligen bara 109 m2 stort hus, 1 plan, byggt 1985 och bor i Västerås.Hur pass många minusgrader en Comfortzone klarar innan eltillskott kopplas in är ju helt olika beroende på vilket typ av hus man har, hur gammalt och hur pass välisolerat det är m,m. Men i vårat fall så har jag märkt att pumpen klarar ner mot -8 kanske -10 grader innan den går in och stöttar med elpatron. Det tycker jag är helt okej. Det som är bra också är ju att den inte krämar på 6 kWh elpatron direkt så fort temperaturen sjunker under inställt värde utan den smyger in en åt gången (vår comfortzone har 2+2+2 kWh elpatron).Nu har vi -20 grader ute och den går in ibland och stöttar värmepumpen med en, ibland 2 elpatroner.Mvh DanneW