Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varför sÃ¥ omfattande problem med "läckage av köldmedia" ???  (läst 4043 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lassepasse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Ja, jag bara måste fråga er som är mer insatta i värmepumpshantering. Man läser ju i massor av trådar här att oavsett fabrikat, prisklass, storlek verkar problem med läckage förr eller senare uppstå i mänga VP:ar.

Systemet är väl(tänkt att vara) helt slutet? Så varför uppstår dessa problem så frekvent, är det p.g.a. stora temp. förändringarna i systemet kanske? Liknelsen kanske haltar men t.ex. ett kylskåp fungerar ju på principiellt liknande sätt som en värmepump, fastän i mindre skala, och där hör man aldrig talas om läckage av köldmedia... ???

Är de pumpar som tillverkas idag kanske Ã¥tgärdade/dimensionerade  sÃ¥ att läckage inte längre uppstÃ¥r, sÃ¥ att tillverkarna sett problemet och Ã¥tgärdat detta ?

Utloggad manche

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
Problemet är väl att du måste ha en del på insidan av huset och en del på utsidan, till skillnad från t.ex. ett kylskåp.
Det betyder att i dem flesta fall hänger det på installatören hur "läcksäkert" ett LLVP-system blir.
Enplansvilla i närke på 140kvm med 4 meter takhöjd i vardagsrummet.
Sanyo SAP-CRV123EHN installerad dec 2004(har själv bott i huset sen hösten 2007)
Förbrukning 2008- 14500kwh
Ny elmätare inst. 2008-11-25
Förbrukning 081125-091125  12951kwh

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
Det betyder att i dem flesta fall hänger det på installatören hur "läcksäkert" ett LLVP-system blir.

Jo det är väl så det ligger till.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
ett kyklskåps köldmediektrts är hermetiskt tillsluten, alla skarvar är lödade och kompressorn är hermetisk. det kan inte läcka, dom har inte ens nån påfyllningsnippel, påfyllningsröret lödas igen efter fyllning!..
men sålänge det finns skruvade anslutningar så kan det läcka, dock är rätt konade flare-anslutningar väldigt mycket bättre än O-ringar som finns i varenda koppling på en bil-AC, där kan man snacka om läckage!!! och det är väl minst 10 kopplingar på varje bil. och sån skit som springlock borde aldrig fått släppas ut på marknaden. tacka vet jag AC-system i 50-tals amerikanare, det var flare-anslutningar, kopparrör, kopparkondensor osv..
de höll trycket väldigt länge, men säkert dyrt att tillverka, för det är ju bara pengar som styr oss till ett tekniskt fördärv..
gummislangar läcker också genom porerna, men nya köldmedieslangar har en inre "barriär"

man skulle ju dock kunna ta bort 3-vägsventilerna på en pump och löda dit rör, men man måste löda på en nippel för att fylla systemet sen, men har man bara en bra hatt på den så ska det inte läcka. då har man ju en driftsäker anläggning men inte så billig att installera och flytta..

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Dessutom:
Större kompressorer vibrerar mer. En värmepump har, vill jag tro, längre gångtid än kyl o frys. Mindre rör i kyl o frys tåler mer tryck än de lite större rören i vp samtidigt är det svårare att göra en fullgod skarv ju större rören är, (skarvens yta ökar). Trycket i en vp är också större än i en kyl o frys. Finns säkert fler tänkbara anledningar men kommer inte på mer nu. Sc:,h
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad lassepasse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0


hmmm ok, det ni räknar upp låter ju faktiskt som tänkbara förklaringar till problemen, men det är ju ändå märkligt när man kan läsa att även nästans sprillans nya pumpar har problem. Slutsatsen blir väl att ett proffs ska anlitas för installationen, fast det är väl å andra sidan ett krav för garantin?

Man kan ju tycka att nÃ¥n tillverkare skulle komma pÃ¥ en bättre lösning och konkurrera ut de andra, men de kanske "samarbetar" för att fÃ¥ inkomster via servicesidan, vilken verkar vara ett säkert kort i branschen.  fiR:




Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
det är näst intill uteslutande kopplingarna som orsakar läckage, dåliga lödningar förekommer bara på pumpar från skitlandet i öst..
 *vinkar*
flare-kopplingar är en urgammal standard därför använder sig alla av det, och det är en beprövad koppling, ingen ide att ändra på..
snabbkopplingar är inte lika pålitliga, jag har sett ett dussin Foma-pumpar med läck i kopplingarna.
du kan montera själv och ändå ha garanti, men man bör vara mer än normalhändig för att lyckas, och framförallt ha ett bra konverktyg, och dom kostar! (mitt kostade 1200+moms)
garantier får du ändå men inte lika långa, samt att det inte är lätt för dig att hävda att du gjort installationen rätt.
"servicesidan" tjänar inte i längden på läckande pumpar då det ger missnöjda kunder.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!