Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Felvänt koppel  (läst 2807 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad S.H.Ã…

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Felvänt koppel
« skrivet: 05 januari 2010, 07:49:26 »
Hej,

För ett tag sedan installerade vi en Bosch värmepump och insåg snart att vi hade fel sorts element för att det skulle fungera (ettrörs, högtemp).
Därför har vi nu bytt element med hjälp av en rörmokare men jag tycker fortfarande inte att de ger ut speciellt mycket värme.

Nu har jag upptäckt att kopplen verkar sitta åt fel håll om man jämför med beskrivningen, alltså det varma vattnet går in i botten
av elementet och pressas uppåt ist för tvärt om som det borde vara. Det medför också att jag endast kan strypa det vatten som kommer ut
ur elementet, men inte det som kommer in.

Jag kan tillägga att mina element har en skyddskåpa av plåt på sig och tanken är att värmen ska strömma uppåt, plåten ska inte bli varm alls.

Min fråga är alltså: Spelar det någon roll vart vattnet kommer in i elementet?
« Senast ändrad: 05 januari 2010, 08:00:48 av lothus »

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4371
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Felvänt koppel
« Svar #1 skrivet: 05 januari 2010, 08:45:04 »
Ja, den avgivna effekten blir betydligt mindre om radiatorn är felkopplad.

Om alla radiatorer på slingan är felkopplade så kanske det är lättare att vända flödet i hela slingan?

Den kanske kopplades fel vid VP-installationen?
 
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad S.H.Ã…

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Felvänt koppel
« Svar #2 skrivet: 05 januari 2010, 08:52:27 »
En utav radiatorerna sitter åt rätt håll.

Nej de blev inkopplade först 1,5 mÃ¥nad senare än VP, när vi började märka ett det blev kallt inne (16 gradar)  :(

Att radiatorerna sitter felkopplade kan alltså spela in på att jag inte kan få upp temperaturen inne som jag vill?

Hur stor effektminskning talar vi om?

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4371
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Felvänt koppel
« Svar #3 skrivet: 05 januari 2010, 14:52:54 »
En utav radiatorerna sitter åt rätt håll.

Nej de blev inkopplade först 1,5 mÃ¥nad senare än VP, när vi började märka ett det blev kallt inne (16 gradar)  :(

Att radiatorerna sitter felkopplade kan alltså spela in på att jag inte kan få upp temperaturen inne som jag vill?

Hur stor effektminskning talar vi om?

Är du säker på att de gamla satt åt rätt håll? Om de satt åt fel håll så kanske det var en av orsakerna till att det var dålig värme inne?

Jag vet inte hur mycket det rör sig om, men normalt blir bara halva radiatorn varm, så kanske nånstans 20-40% mindre?

Det är rätt vanligt verkar det som, och det är flera som haft problem med att få värme genom detta och det har ordnat sig efter att felet rättats till.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad S.H.Ã…

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Felvänt koppel
« Svar #4 skrivet: 05 januari 2010, 15:16:22 »
Är du säker på att de gamla satt åt rätt håll? Om de satt åt fel håll så kanske det var en av orsakerna till att det var dålig värme inne?

Jag vet inte hur mycket det rör sig om, men normalt blir bara halva radiatorn varm, så kanske nånstans 20-40% mindre?

Det är rätt vanligt verkar det som, och det är flera som haft problem med att få värme genom detta och det har ordnat sig efter att felet rättats till.


De gamla radiatorerna hade inga kopplingar utan röret gick rakt igenom (väldigt märkliga ettrörs-radiatorer), så jag är säker på att de satt åt rätt håll.
När vi sedan bytte radiatorerna kollade vi från vilket håll vattnet kom och satte fast kopplen. Det var först nu när jag såg ritningen till kopplen på
mma:s hemsida jag insåg att de satt vända åt fel håll (alla utom en då).

Pratade med rörmokaren idag och han skulle komma hem och koppla om dem, hoppas att det fungerar bättre sen.

Tack för hjälpen!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Felvänt koppel
« Svar #5 skrivet: 05 januari 2010, 15:40:36 »
Rätt vanligt faktiskt det där blir toppbra när han kopplar rätt!!

När det är felkopplat rusar vattnet rakt upp och ut, så effekten minskar kraftigt!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!