0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej,Jag är i begrepp att byta ut mitt nuvarande värmesystem och funderar på vad jag skall välja för nytt. Jag är för tillfället inne på alternativen luft/vatten pump (CTC EciEl + CTC EcoAir) eller markvärme (IVT Greenline alt. CTC EcoHeat). Jag har ännu inte begärt in några offerter men antar att investeringen för markvärme är högre men att den kanske betalar sig på sikt. Tänkte kolla med forumet här hur folk som har haft samma dilemma som jag har resonerat. Är det värt bekymret att gräva upp trädgården för att lägga ner slang?Några specifika frågor, mer eller mindre omöjliga att svara på :-)* Hur stor blir åverkan på trädgården för att lägga ner slangen? Är det som att man gräver upp hela gräsmattan?* Hur är det med t.ex. rötter från träd när man lägger ner slangen?* Hur stor yta behöver man till slangen?* Hur nära byggnader (nuvarande och eventuellt framtida) kan man lägga ner slangen?* Ungefär hur stor öppning måste jag göra i min häck för att maskinen som lägger ner slang skall komma in?* Hur stor skillnad i förbrukning kan man räkna med mellan alternativen?* Är det någon skillnad i varmvattenkomfort mellan alternativen?/Niclas