0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har varit kontakt med IVT som berättade att det finns en kontrollpanel för reglering av fläkthastigheten (FBU 200) som går att eftermontera.
Hur minskade du luftflödet när du experimenterade?
Tja, någon kan nog ge dig exakta siffror, men bara mellan tummen och pekfingret... normenlig ventilation i ditt fall (som i mitt fall) är cirka 150 kbm/timme vilket med nollgradig avluft från frånluftvärmepumpen innebär cirka 1 kW gratis energi att hämta, för vilket du får investera kanske 500 W till kompressorn. Ut från pumpen får du då 1500 W.Halverar du flödet får du 500 W gratis och därmed totalt ut från pumpen 750 W. Cirka.
Nu har jag iofs en plan att ta den extra luften via en kanal utifrån som skall förvärmas via krypgrunden/luftsolvärmare
Omvänt så kan man alltså ta ut 2kw gratis energi om man fördubblar luftmängden ? (förutsatt att avluften håller 0*C )
Nu har jag iofs en plan att ta den extra luften via en kanal utifrån som skall förvärmas via krypgrunden/luftsolvärmare,men tack för svaret ändå.Jag har talat med Nibes kundtjänst idag och fick tyvärr inget fullständigt svar då personen som kan det här bästvar bortrest, men sammanfattningen blev att "inget problem att öka flödet så länge den inte behöver avfrosta onödigt ofta".