0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Järker, såg i en annan tråd att du förbrukade ca 30kwh/dag under sommaren.Då går det ju endast åt vv, vent, hushållsel mm. bara det blir ju 11.000kwh år.Alltså åtgår det ca 14.000 kwh för uppvärmning under ett år.Visst, kanske lite i överkant men inte extremt.
Maximal effektvinst på en frånluftsvärmepump kan man beräkna genom att läsa av temperaturdifferensen mellan frånluft och avluft och sedan multiplicera med 1: Luftens densitet (ca 1.3 kg/m3)2: Luftens värmekapacivitet (ca 1.0 kJ / kg*K)3: Luftflödet genom pumpen (i mitt eget fall 0.045 m3/s enligt fläktritningen)I mitt fall har jag en temperaturdifferens på 21 - 4 = 17 grader C (eller Kelvin om man så vill) vilket ger en maximal effektvinst på ca 1 kW (= 24 kWh/dygn). Jag har även kollat detta mot verkligheten genom att läsa av husets effektförbrukning med och utan kompressordrift och får det att stämma. För att göra en sådan här jämförelse måste dock man ha bra koll på dygnsmedeltemperaturen eftersom en avvikelse på bara ett par grader gör jämförelsen meningslös. Själv loggade jag temperatur och effektförbrukning under flera månader under tiden som kompressorn var trasig.Man måste dock notera att detta är en maximal effektvinst som fås när kompressorn går konstant. Under stora delar av året (framförallt på sommaren) går ju kompressorn bara i under en del av dygnet och vinsten/dygn minskar.Själv skulle jag få en vinst på 1 kW * 24 timmar/dygn * 365 dygn / år = ca 9000 kWh/år vid konstant drift, men jag tror att den verkliga vinsten blir mycket mindre än så. Har inte haft en fungerande kompressor tillräckligt länge för att koll på detta.
Jag gissar att siffran på 12000 kWh/år är beräknad på en pump med med något högre luftflöde än vad jag själv har och som går 24 timmar/dygn året om (vilket jag tycker är orimligt såtillvida man inte har ett extremt stort behov av varmvatten på sommaren).