(snabbfråga: Är det okej/bra att stänga av värmepumpen när det är såhär kallt som -20 grader och bara köra på elpatron?)
Köpte en Optima 600 lösning med en Kombimodul A/W 9 kW 200 FC och fick installerad i höstas.
Allt verkar ha lirat på fint och elkostnaderna märkbart gått ner kan man väl säga från den förra elpannan NIBE EVC270 (med den låg vi runt 21000 kW/år då (med hushållselen inräknad) vi körde den snålt. Men den var rejält risig och läckte lite också. Bara en tidsfråga att den kanske la av den här vintern så tog inga risker) Thumbsup
Sedan kom vintern nu då lagom till jul. Dagen före Julafton drog det iväg på -20 grader och jag satt här sent på kvällen och hörde hur det blippade till i huset. Det visade sig vara brandvarnaren i grovköket som larmade lågt batteri. Men där står också kombimodulen och displayen lös blått. Det var märkligt tänkte jag och kände en sorts flashback av ett knäppande ljud tidigare på kvällen från övervåningen ovanför det hela och utanför.
På displayen står det att kompressorn har gått in i tillfälligt driftstop. Det är inget larm tydligen. Larmloggen innehöll inte det alls. Bara de som var vid installationen 3-4 månader innan.
Så jag kikar utanför på andra sidan väggen hur mycket snö som fallit och hur värmepumpen verkar grejja snön under norrsidan av huset. Det är inga problem, men det knäpper om värmepumpen oroväckande medan fläkten går.
Så jag kikar närmare och finner att det är fullt med is runtom lamellerna bakpå och på insidan. en 2-3 cm isblock kan man säga runtom. Eftersom jag läst manualerna och installationsmanualerna noga innan den kom och installerade var min första tanke: "inte bra!!!!"
http://dl.dropbox.com/u/717194/optima600minus19grader.JPGEftersom det är sent och får inte tag på installatören och ens fråga vad jag ska göra tar jag beslutet att den där isen måste bort och börjar fundera på om det är något fel med värmekabeln i avrinningsröret som går hela vägen ut eftersom den verkar inte se ut att ha smält isen runtom sig ens på vägen ut ur avrinningshålet från insidan. Tar en vetekudde och kör i micron tokhet och virar runt utloppet bakpå för att tina upp. Och häller på lite varmt vatten bakifrån försiktigt. Dock med baktanke "tänk om det skadar något om jag shockar minuskalla delar med tempererat vatten" dvs.
På morgonen får man tag på IVT och de har tokmassor att göra med 50 samtal direkt på morgonen redan om prylar som inte fungerar alls för folk. Min går ju fortfarande. Men jag får veta att det är okej att tina upp det hela. Och att jag verkar ha något problem med värmekabeln troligen (jag är dock inte så säker det bara är det nu när man läst lite här och T11 värdet som är kallare än yttertemperaturen just nu med 5-6 grader)
Och lokala installatören har semester till den 7:e Jan. Jag är snäll och säger att jag kan stå ut och hålla koll på det hela.
3 dagar senare är hela avrinningsröret tydligen igensatt med en kärna av is. Jag håller rent från is runtom elementen i värmepumpen. Ringer IVT igen och denna gång säger de åt mig att stänga av värmepumpen. Gör det och det tar omfattande värmebehandling med varmt vatten med mera att få hela avrinningsröret fritt från is.
Sedan faller temperaturen ner till 6-11 minus grader över nyår och jag drar igång värmepumpen igen.
Nu har temperaturen dragit iväg till -18 grader igen och jag håller koll på på det hela och häller på varmt vatten och håller det fritt.
Jag tycker det hela är märkligt dock och börjar kolla genom manualen mera och menyerna, samt Googlade av nätet. Och då hittar jag hit!
Jag hittade lite posts om det hela men ingen säger direkt optima 600 osv. Jag har skrivit av loggarna av vad det rapporteras för temperaturer från givarna och T11 är uppe på -23.7 till -25 grader. Värmepumpen går hela tiden konstant samtidigt som tillskott och den stannar till för att frosta av och då sjunker T11 till +10. Sedan sätter värmepumpen igång igen efter 1 minut ca och T11 går snabbt tillbaka till -23 och -25 grader.
Här är i alla fall loggen. Är det T11 som är kass eller? Är det okej/bra att stänga av värmepumpen när det är såhär kallt som -20 grader? Ingen risk att något fryser sönder av att den är avstängd och kör på tillskott tills att installatören kommer hem eller IVT har tid att komma ut?
Temperaturer
T1 - Framledning 39.8 ºC
Värmesystem Stopp 43.4 ºC
T2 - Ute Temperatur -16.4 ºC
T3 - Varmvatten 49.5 ºC
Varmvatten Start 49 ºC
Extra varmvatten start 60.0 ºC
Extra varmvatten stopp 65.0 ºC
Varmvattenspets Stopp 65.0 ºC
T6 Kompressor Temp 60.4 ºC
T8 Värmebärare UT 39.6 ºC
T9 Värmebärare IN 37.0 ºC
Varmvatten Stopp 54.0 ºC
T10 Kondensor Temp 38.6 ºC
T11 Köldmediatemperatur -23.7 ºC
T12 LuftTemp - Förångare -16.4 ºC
Har en 157 kvm 2 våningsmodulent hus med 13 element.
Värmen i huset fungerar och den håller sig runt 18 grader nattetid och en 20 på dagtid och en trevlig jämn värme jämfört med förra.
Men detta är ett problem helt klart.
Ska kika på vad avfrostningsintervallet står på också och bifoga här efter nästa runda nu med lite varmvatten för att vara på säkra sidan. Känns dock som att borde stänga av värmepumpen om det är okej dvs. Vid -17 ger den inte så mycket ändå så bättre köra patronen och sova gott istället kanske?
Edit:
Fläktavfrostning Intervall 1
Fläktavfrostningstid 1.0 min
Avfrostningsinställningar > T12-T11 Inställningar
Tid för uppnådd temperaturskillnad 60s
T12-T11 5.1 ºC
Beräknad minsta temperaturskillnad 6.0 ºC
Skillnad vid +10 ºC 12.0 ºC
Skillnad vid 0 ºC 8.0 ºC
Skillnad vid -10 ºC 6.0 ºC
Något känns i alla fall inte helt klart rätt här. Man lär väl kanske trilla av stolen nu när avläsningen kommer för förra månaden (hoppas jag inte!).