0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Inte med Platon, men med dränskivor 100 mm.
...vad gäller issolering så är nog det absolut billigaste och minst lika bra som allt annat markfrigolit skivor...finns (kommer inte ihåg nu exakt) blåa skivor på ca 55mm och rosa som är tjockare...
Om jag förstod det rätt så menade han nog först platon mot väggen sedan isolering mot platon,det bör det inte bli några problem med.
Frågan man kan ställa sig hur sk. dränerskivor funkar om du fyller igen med dåligt material ?
Däremot bör man inte gräva upp hela huset på alla sidor på en gång utan ta en sida i taget. Risken är precis som för RLA att man får för stora krafter utåt i källareväggen med sprickor som följd (i extremsituationer kan väggen ge med sig helt). Måste man göra det är det viktigt att stötta upp grundmuren runt om.
Är det verkligen på detta viset? Vet ni var man kan hitta mer information om detta?Själv har jag ett sutteränghus med en del sprickor i väggar och golv, och tror att detta hände när den tidigare ägaren dränerade om. Fast jag misstänker att det kan ha något att göra med fukthalten i leran, som gör att den krymper. Jag tar tacksamt emot tips i ämnet.