Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
ComfortZone
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Installationsfrågor CE65L
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Installationsfrågor CE65L (läst 3438 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
euromange
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 10
Karma +0/-0
euromange
«
skrivet:
02 januari 2010, 21:13:55 »
Citera
Ett antal frågor har uppstått i samband med installationen av min CE65L.
Måste man ha separat expansionskärl? Och i så fall vart skall detta anslutas? Hittar ingenstans att detta ska behövas nämligen.
Som jag har uppfattat att man ej ska ha separat cirkulationspump till golvvärmen, men eftersom medlevererad shunt/pump till golvvärmen måste användas så är frågan om denna går att styra från vp eller på annat sätt så att den inte går hela tiden utan endast när golvvärmen matas på med ny värme. Eller finns det shuntar som ej har pump inkluderat?
Vidare så ska shunten/pumpen endast användas i tvårörssystem för annars blockerar man cirkulationen till övriga delar, men detta kan ju ej vara något problem då jag ej har något annat än golvvärmefördelaren ansluten?
Någon som har erfarenhet av att koppla in värmaren för tilluften (ILTO) på cirkulationsvattnet istället för på separat anslutning? Detta för att kunna få mer än 18grader på tilluften..
Fler frågor lär komma under arbetets gång..
Tack på förhand!
Loggat
liar
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 22
Karma +0/-0
liar
SV: Installationsfrågor CE65L
«
Svar #1 skrivet:
03 januari 2010, 13:46:36 »
Citera
Jag har tilluften installerad på cirkulationen, men erfarenheterna är inte så bra ännu, eftersom termostaten på ilto-tilluftsaggregat var färdigt trasigt. Med cirkulationstemp runt 30 grader fick jag tilluftstemp 28(uppmätt vid inblåsen i rummen), dvs tilluftstempen låg cirka 2 grader under cirkulationstempen vid läge 6 på ilton (och på alla andra lägen också men det var väl för att termostaten var trasig). Dvs den var väl fullt öppen hela tiden.
Har nu en ny termostat inställd på läge 3, cirkulationstemp på 32, tilluft på 19, borde egentligen vara 17, men termometern är väl inte den bästa.
Eftersom jag inte har systemet färdigt så vet jag inte hur det fungerar riktigt i praktiken. Jag har nu en manuell shunt för cirk.temp som kommer att bli utegivarstyrd så småningom...
Loggat
euromange
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
euromange
«
Svar #2 skrivet:
03 januari 2010, 20:20:41 »
Citera
Mern vad händer när vp kör varmvatten då? Då får ju inte Ilton något vatten utan då blir det el-elementet som går på?
Funderar fortfarande starkt på att ändå köra den på cirkulationsvattnet för att kunna tvinga upp tillluften några grader till.
Gällande expansionskärl så är problemet löst efter att ha lusläst installationsanvisningen där jag hittade det inbyggda på sprängskissen.
Kvarstår frågan kring shunten. Kanske kan sätta in en helt vanlig tempbegränsande ventil likadan som den man har på tappvarmvattnet? Dock har ju denna ingen säkehetstermostat som shunten har..
Hur har ni andra gjort?
Loggat
GLX
Kan värmepumpar
Stad/land: Kåge, Västerbotten
Antal inlägg: 150
Karma +0/-0
Kön:
GLX
«
Svar #3 skrivet:
05 januari 2010, 20:10:52 »
Citera
Hej!
Till en Cz behövs ingen shunt. Det är det som är själva vitsen med en frekvensstyrd kompressor,den tillverkar bara så varmt cirkulationsvatten som behövs för att hålla huset vid inställd temp.
Ett tilluftspaket ska man koppla in på avsett ställe, cirkulationspumpen stannar ju vid VV-produktion och har man då kopplat tilluftsaggregatet på cirkulationsvattnet så kan det frysa.
Jag har kopplat på avsett ställe och har för närvarande en tilluftstemp på 32 grader på övervåningen. Jag har två vattenbatterier i huset, en på inkommande tilluften och en på övervåningen för där har jag bara luftvärme.
Tilluftstemp på bottenvåningen är för närvarande ca 24 grader. Min tilluft är nedgrävd ca 2 m ner i marken och ca 25 m långt. tilluftstempen innan vattenbatteriet är för närvarande 0,5 grader. utetempen är -15
Loggat
Norra Västerbottens kustland, From 080729 en Comfortzone CE 50, och en Nordic air Luft/Luft, Kakelugn, Kamin, delvis konverterat 160m2 hus, 65 m2 garage och gästrum bara direktel
euromange
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
euromange
«
Svar #4 skrivet:
05 januari 2010, 20:52:03 »
Citera
Gällande tilluftsaggregatet så står det ju i CZ installationsanvisning att man om man vill ha temp över 18grader (termastattemp i tilluftaggregat) så SKA tilluftsaggregatet anslutas till cirkulationsvattnet istället..
Och frysrisk föreligger ej eftersom det även sitter elelement i Ilton..
Verkar dock vara en bra idé att gräva ner tilluften om man inte hade bergstomt
Så eftersom vp är frekvensstyrd så menar du att om man ställer in den på "golvvärme" så kommer den ej att pumpa ut vatten med för hög framledningstemp mot vad golvet ska ha??
Loggat
GLX
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
GLX
«
Svar #5 skrivet:
11 januari 2010, 20:11:30 »
Citera
Hej!
Den pumpar bara ut så varmt cirkulationsvatten som behövs för att hålla inställd temperatur.
Loggat
Norra Västerbottens kustland, From 080729 en Comfortzone CE 50, och en Nordic air Luft/Luft, Kakelugn, Kamin, delvis konverterat 160m2 hus, 65 m2 garage och gästrum bara direktel
euromange
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
euromange
«
Svar #6 skrivet:
16 januari 2010, 20:45:26 »
Citera
Och om den inte klarar av att hålla tempen i huset så mosar den väl på med betydligt mer än 30 grader som golvet max ska ha?
Loggat
GLX
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
GLX
«
Svar #7 skrivet:
19 januari 2010, 20:56:33 »
Citera
Vilket golv har du som bara tål 30 grader? Jag har sett uppåt 40 grader varmt cirkvatten då det var som kallast (- 28), då gick förstås patronerna också. Pumpen orkar själv hålla ca 32-34 grader.
Loggat
euromange
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
euromange
«
Svar #8 skrivet:
14 februari 2010, 21:13:33 »
Citera
Golvvärme i 12 mm skivor på träbjälklag med parkett ovanpå.
Har du 32 grader in eller ut?
Loggat
GLX
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
GLX
«
Svar #9 skrivet:
14 februari 2010, 21:23:04 »
Citera
Hej!
Pumpen orkar hålla 32-34 grader ut ur pumpen, naturligtvis beroende på hur kallt det är.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
ComfortZone
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1175
dolda: 0
användare: 7
Användare online
:
Blixten123
Hoke
MartinF1226
TS Comfort AB
Börje__
Mohaaa
Pemi
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info