0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En värmepump går effektivare och mer ekonomiskt ju kallare temperatur den jobbar mot. Så det är defenetivt ingen bra idé att köra den lite varmare för att ha extra marginaler, tvärtom bör du sänka temperaturen tills du hittar gränsen för att komforten blir lidande.
Undvik att använda solvärmegivarens nivå när du har 9kW Ultimate, när vädret ändrar så får du bara onödiga starter alltså korta gångtider. Sommartid inte bra alls
Citat från: Mekaniker skrivet 31 december 2009, 14:54:25Undvik att använda solvärmegivarens nivå när du har 9kW Ultimate, när vädret ändrar så får du bara onödiga starter alltså korta gångtider. Sommartid inte bra allsHur tänkte du här?Om man flyttar ner givaren till kallare vatten får man väl inte kortare gångtider utan längre.Och varför skulle det vara annorlunda med en 9kW Ultimate mot någon annan pump?(Med reservation för om solfångare är monterat då kan man få kortare gångtider på sommaren vid låg placering men om solfångare är monterade framgår inte från frågeställern)MickeMick skriv gärna vilka höjder (i cm ) som givar hålen är placerade på.Om jag jämför med hur givarna är placerade i mina ännu inte monterade 500 liters strömnästankar så har jag på Ts tanken en givare ca 30cm från toppen och en ca 30cm från botten (solslinga)Ks tanken en givare ca 30cm från toppen och en ca 50cm från bottenOm jag tittar på TS tanken så är den mindre lämpad att sätta givaren lågt i eftersom jag då bara skulle ha mindre än 100Lit "kallt" vatten kvar innan pumpen bryter.Men Ks tanken kan det vara ett alternativ att placera givaren lågt i eftersom jag där har ca 175-200Lit "kallt" vatten när pumpen bryter.Om MickeMick har samma volym och placeringar på sin tank och temp givaren i det övre givar hålet betyder det att han har ca 100-150Liter 45 gradit vatten i sin tank när han med en låg placering skulle kunna ha ca 350liter 45gradigt vatten i tanken.Jag hade som Carl N föreslagit sänkt temperaturen på pumpen till 40grader men samtidigt provat att flytta givaren till nedre givar position blir det problem kan man alltid flytta upp givaren igen.