0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: Harpya skrivet 26 februari 2010, 14:35:03Hallå Shovelpower.Det normala är att man tar ut frånluftsflödena först, dessa flöden är det normala:litet wc - 10 l/swc/bad/dusch - 15 l/skök - 10 l/s (utöver kåpa/fläkt)klädkammare - 3-5 l/sSå om du tex har ett wc/bad, ett wc samt en klk plus kök blir det totalt 40 l/s.Man strävar efter balans eller något undertryck så har du då ett vardagsrum samt 3 sovrum blir flödet:vardagsrum: 12 l/ssovrum: 9 l/s per styckMan tar gärna ut mer i vardagsrummet än i sovummen.Lycka till!Mitt tips är att du monterar tilluftsdon i klädkammare istället för frånluftsdon.Jag skulle då inte vilja ha in stekos, dam och katthår bland mina nytvättade kläder.Håll ett övertryck i de utrymmen du vill hålla rena och undertryck i dom som inte får kontaminera andra så löser det sej självt./Raptor
Hallå Shovelpower.Det normala är att man tar ut frånluftsflödena först, dessa flöden är det normala:litet wc - 10 l/swc/bad/dusch - 15 l/skök - 10 l/s (utöver kåpa/fläkt)klädkammare - 3-5 l/sSå om du tex har ett wc/bad, ett wc samt en klk plus kök blir det totalt 40 l/s.Man strävar efter balans eller något undertryck så har du då ett vardagsrum samt 3 sovrum blir flödet:vardagsrum: 12 l/ssovrum: 9 l/s per styckMan tar gärna ut mer i vardagsrummet än i sovummen.Lycka till!
Hej Raptor & tackar för tipset,Du som är i branchen, vet du om man kan vaska en plattvärmeväxlare (som sitter i RDAA & RDAC) i ultraljudsbad, eller är växlarna belagda med nåt som man kan förstöra?Försökte få in min i diskmaskinen men tyvärr var den för stor. Annars hade jag tänkt lägga ner den i jacuzzin med maskindiskmedel.Eller har du någon annan fiffig ide´?SP
Alla hus häromkring, likadant som detta ligger kring 40%, vill inte ha jättetorrt inne, och luften känns fräsch.Och vad har temperaturen med luftfuktigheten att göra?? Vi ligger på 20gr./A.