Har en 495a, som är ngt underdimensionerad till vårt hus och familj, så det känns extra viktigt att den är optimerad.
Nu när det varit lite kallare en tid, så kan jag se ett ganska tydligt mönster som jag inte uppfattar som optimalt.
Automatiken släpper panntemperaturen väldigt långt ner, till c:a 25, innan den drar igång pumpen, konsekvensen blir att det blir en tung last på kompressorn som inte når upp i mer än c:a 60 grader, även om den går länge, då får den sätta till elpatronen för att komma vidare. Elpatronen stängs av igen när kompressorn nått 70-75 grader, sen klarar sig pumpen själv. Bara för att sen stänga av och upprepa samma sekvens.
När jag testar att manuellt trigga igång kompressorn när pannvattnet nått 40grader istället, då klarar den hela cykeln utan tillskott.
Ni som har 495, känner ni igen detta? Någon som har konfigurerat sig runt detta? Om man nu gör det, så antar jag att man får se detta som en vinterinställning, på sommaren klarar den ju av denna cykeln, kan man automatisera detta i pannan, dvs under 5 grader ute så blir det nya värden?