Hej
Nu har vi renoverat ett av bostadsplanen (bottenvåningen, 80 kvm, av totalt ca 225 kvm) och lagt in golvvärme Wirsbo 17 mm i 6 slingor som är inspacklat i ca 35 mm flytspackel på träbjälklag. Övervåning plus del av källare värms med radiatorer. Sedan 2005 värms huset med en Nibe 1230-10. Källaren har också golvvärme men styrs enbart med en enkel temperaturbegränsningsventil som jag vrider på vid behov.
Nu återstår frågan hur jag får ett bekvämt, ekonomiskt och smart styrsystem till den renoverade bottenvåningen. Det är i princip ett öppet utrymme med kök och vardagsrum samt entre+hall och badrum. Jag har inget behov av någon separat rumsstyrning, finns mer värmebehov i tex badrum får jag ändra strypningen.
Vad tycker ni är fördelar med Wirsbos Push 15 Electronic (som har en shunt med utetempstyrning) jämfört med Nibes ESV 21 som är en shunt+ pump som styrs från värmepumpen med fördelen att kunna begränsa andra parametrar? Det finns en rumsgivare sedan tidigare, men frågan är hur det påverkar att bottenvåning har golvvärme med hyfsad tröghet och övervåningen har radiatorer.
Årets julkluring alltså! Tacksam för idéer!
/Wigert