Är shunten i niben ställd på "auto"?
Kanske är shunten manuellt inställd och tanken är att den separata shunten ska styra golvvärmen och termostaterna på radiatorerna på ovanvåningen ska sköta ovanvåningen.
Efter lite googlande över hur man klurar ut om den är i manuell eller automatiskt läge så konstaterar jag att du har helt rätt när det gäller läget på shunten, jag tackar.
Dock så tror jag inte att detta läget är korrekt. De instruktionerna jag fick från han som justerade in luftflödet var att jag skulle ställa alla radiatorerna på max och sen justera in värmekurva och förskjutning, inget om nån shuntmotor. Injustering skedde under sommaren så vi kunde inte kolla på värmebiten då.
Med hans filosofi och manuellt shuntat system så kommer temperaturen alltid sticka iväg när varmvatten värms och då sticker även framledningstemperaturen då det är manuellt shuntat, det är inget system där man vill köra med öppna termostater.
Så tror jag det är nån som har gjort fel som inte har ställt tillbaka shunten efter installation.
Sen är ju alltid frågan om han som projekterade, han som installerade och han som justerade hade samma uppfattning om hur systemet skulle fungera
Om jag vill gå över till automatiskt läge, räcker det då att ställa om skruven eller behöver jag göra något med spaken, nu står den strax innan 10.
Tack för hjälpen, mycket har jag kontrollerat men inte detta.
/Joel