0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hejjag har ett problem.Min Whirlpool tvättmaskin som funkat så bra har helt plötsligt börjat bete sig konstigt.När den tagit in vatten och skall börja tvätta då stannar den helt plötsligt.Lampan slocknar och de ser ut som den inte får nån el, jag slår av knappen och tömde den manuellt på vatten, och så efter ca 15 min då när jag startar om den då kan den börja igen, men från början... med att ta in vatten.Jag fattar inte vad det kan vara?Bär det sig att låta en service kille komma och kolla?modellen är Whirpool 5019 312 10028köpte den av en kille som hade lägenheten innan mig.Men den verkar rätt ny.mvh. Lena i Östersund
tack för svar! men vad är det för vred? själva programvredet eller?sjjälv va jag inne på att de va kolen, läste lite på nätet, men de kan ju i och för sig va allt...ja, jo.. jag betalade 2500men de va nog för mycke!menmen... tänkte vell han skulle gå ett tag.. mvh:Lena
tack för tipsen.. filtret va de första jag kolla o rengjorde, men de va inte alls nått att anmärka på.sen de där om att han stanna, han bara stannar..och sen när JAG tömt ur han vattnet, (manuellet då) ja då kan han som börja om från början igen. (om han får stå o vila i ca 30 min)MEN, går bara fram till ..där han ska börja "jobba" då stänger han av sig igen.För nån vecka sen då gick han längre tid i programmet.. och STANNA..Nu e de kortare .. nu stannar han sen han tagit in första vattenmängden..så jag tänkte att .. kanske de kan va de där kolen..att han inte orkar liksom?Ja jag har inte en susning..men om de e kolen, vad kostar de ungefär då? om jag tar en aukt. service man..? mvh.Lena
hmm.. ja jordfelsbrytare.. borde de ju finnas.. men jag bor i lägenhet. och jag har faktiskt inte sett till någon här inne.och badrums väggen ovanför min tvättmaskin sitter ett vred. och när vredet är på 0 så går maskinen, (jag har varit mycket konfunderad över denna knapp)men strömmen verkar vara på när den är på 0. sen har jag varit i proppskåpet o kollat..har de någon betydelse om det är en 10 a eller 16 a säkring?för det satt en 16 i .. men jag läste på skåpet att det skulle VARA en 10.?hoppas ni förstår att man är konfunderad.mvh:Lena
Eftersom Lena bor i en lägenhet så är det inte alls självklart att det finns en jordfelsbrytare. Felet sitter med största sannolikhet i programverket/kretskortet. Ring en reparatör på måndag och få ett kostnadsförslag.
Citat från: boek skrivet 27 december 2009, 12:38:45Eftersom Lena bor i en lägenhet så är det inte alls självklart att det finns en jordfelsbrytare. Felet sitter med största sannolikhet i programverket/kretskortet. Ring en reparatör på måndag och få ett kostnadsförslag.jordfelsbrytareär det inte lag på det ?eller gäller det inte lägenheter ?kjell