0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag kör upp vvb på 62 grader, fick än mer skäll när jag sänkte till 52gr....
Än annan grej... Det är kyligt på mornarna, går värmepumpen ner i någon slags night mode under natten?
Hej!Jag kör i manuellt läge på 44 ºC och jag har perfekt innetemp, 22 ºC. Jag har även en rumsgivare som stänger av pumpen vid 22,3 ºC.Det jag undrar är:1. Fungerar den inte som en onoff då, jag menar att när den är uppe i rätt temp så stänger den av för att sen starta igen när tempen sjunkit lite.2. Tar pumpen skada av att köras på detta viset? jag antar att det kan bli en del start och stopp på ett dygn//Tranceblast
Jag har även en rumsgivare som stänger av pumpen vid 22,3 ºC.
Missförstår jag något nu?
Citat från: agehall skrivet 19 april 2010, 09:45:47Missförstår jag något nu?Ja, det finns ingen koppling mellan rumstermostat till en on/off-maskin. Däremot kan den som programmerar styrningen, orsaka att värmepumpen uppför sig som en on/off. I och för sig så tar rumstermostaten över funktionen on/off på manöverpanelen d.v.s. har du anslutit en rumstermostat, så är knappen on/off satt ur funktion. Men bortse från det, då det inte är det som menas med "fungerar som on/off".
EKRTETS levereras även de med P-band påslaget som default. Jag slog om min till hystress nu på morgonen (inställning 6r 02 => off). Default hystress är 0.5 ºC, frågan är om man ska öka på den lite?