0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
jag tycker min pump tappar vvt mycket snabt.
hur lånkt har ni mellan vv starter när ni ej förbrukar vv. (Nibe 1215)jag tycker min pump tappar vvt mycket snabt.
Det är så att när VV värms upp så hinner inte vattnet i beredaren bli genomvarmt, det är bara vattnet närmast manteln som blir riktigt uppvärmt. När sen VV värmningen stoppas så skiktar sig vattnet och det kallare vattnet i mitten sjunker ner mot botten (där givaren sitter).
Citat från: Carl N skrivet 02 april 2005, 14:22:59Det är så att när VV värms upp så hinner inte vattnet i beredaren bli genomvarmt, det är bara vattnet närmast manteln som blir riktigt uppvärmt. När sen VV värmningen stoppas så skiktar sig vattnet och det kallare vattnet i mitten sjunker ner mot botten (där givaren sitter).Det är därför man ska strypa flödet vid vv-laddning och öka delta-t. 8-10 grader.= varmare vatten.Here we go again !! *hehe* *hehe*
Citat från: SILVER skrivet 02 april 2005, 21:28:21Citat från: Carl N skrivet 02 april 2005, 14:22:59Det är så att när VV värms upp så hinner inte vattnet i beredaren bli genomvarmt, det är bara vattnet närmast manteln som blir riktigt uppvärmt. När sen VV värmningen stoppas så skiktar sig vattnet och det kallare vattnet i mitten sjunker ner mot botten (där givaren sitter).Det är därför man ska strypa flödet vid vv-laddning och öka delta-t. 8-10 grader.= varmare vatten.Here we go again !! *hehe* *hehe*men det kan jag ju inte på en 1215 om nu ett delte-T på 3 grader ger 53 gradit vatten som i själva verket blir 47 när skiktning en är klar så kan man ju lika gärna ha ett delta-T på 8 grader från början & uppnå samma resultat & då lär det bli färre starter.stämer detta? eller tänker jag fel.