Har fått problem med att vi inte har varmvatten (under 38C) och kalla element i vårt 9 månader gamla hus.
Vi har en Nibe Fighter 360P, inställd på 7.5 kw max effekt, kurvlutning 9 (Mälardalen) och kurvförskjutning -2. Vi bor ett nybyggt hus på 170 kvm i två plan med radiatorer. Problemen började igår när det var -15 C ute. Vi har inte haft liknande problem förut. För några dagar sedan var det också -15 C ute och då justerade jag kurvlutningen eftersom det blev för varmt inne när kylan kom.
I natt var det 18 C inne och i morse bara 16. Vi har eldat braskaminen idag och har nu vettig temperatur i huset, men varmvattnet (i kran och radiator) kommer inte upp över 38 C.
Jag kör på automatläge (vinter) och har haft extra varmvatten intryckt hela dagen. Verkar inte ha någon större effekt. För det mesta blinkar blixten för elpatronen, men inte alltid, trots att börvärdet varit 50-55 C och vattnet bara varit 30-38 C.
Borde inte elpatronen hoppa in hela tiden?
Såvitt jag kan se är alla temperaturer rimliga (ute, frånluft, avluft). Strömmen på faserna är ca 20+8+5 A men det händer inte mycket med varmvattnet ändå eftersom patronen inte går hela tiden. Vi har inte duschat, badat eller konsumerat någon större mängd varmvatten idag. Trycket i systemet är 1 bar och det bör vara åtminstone hyfsat avluftat.
Hur ska jag snabbast få upp temperaturen på varmvattnet? Radiatorerna?
Alla goda råd mottages tacksamt, det är ändå dan före dan före dopparedan. Svärföräldrarna är här för att fira med oss och det vore fint om man kunde duscha :-)