0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Om tempen på GT1 sjunker börjar tillskottstimern räkna ned. Om tempen på GT1 stiger återställs tillskottstimern.Har tempen på GT 1 sjunkit för mycket räknar tillskottstimern ned oavsett om det stiger eller sjunker.När tillskottstimern väl räknat ner, så går eltillskottet in vid behov ända tills det blivit så varmt så kompressorn stannar för uppnådd stopptemp på GT1Innebär inte att eltillskottet ligger i konstant utan, funktionen är att kompressorn går konstant och elen ligger och spetsar för att hålla tempen. Den funktionen styrs av "ramptiderna".
För att röra till det extra så skiljer det lite i beteende på vilken maskin det handlar om och vilken Rego 600 som sitter i maskinen.
Citat från: Fixaren skrivet 23 december 2009, 11:20:11För att röra till det extra så skiljer det lite i beteende på vilken maskin det handlar om och vilken Rego 600 som sitter i maskinen.Det verkar av dessa ord som att det finns en beskrivning av hur det fungerar. Är det något som du har och kan sprida i en vidare krets? Som det nu är studerar man vad som händer och tillverkar en hypotes som verkar rimlig. Sen händer något som inte alls stämmer med hypotesen. Som t.ex att pumpen stannade efter en tillsatskörningen pga stopptemperaturen hoppade ned 2,5 grader.
Jag listade snart ut fördröjningstimern-ramptid upp-ramptid ner men just 8.4 att den bryter på inställd temperatur för att inte skada pumpen tog ett tag.
Jag har REGO 637 och kan inte hitta någon meny som heter 8.4. Listan hoppar från 8.3 till 8.5 under I/S-menyerna. Det pratas mycket om ramptiderna och att dom är viktiga. I denna djungel, hur vet man vad man ska ha för värden på ramptiderna?
Citat från: Jalle H skrivet 23 december 2009, 14:39:24Jag har REGO 637 och kan inte hitta någon meny som heter 8.4. Listan hoppar från 8.3 till 8.5 under I/S-menyerna. Det pratas mycket om ramptiderna och att dom är viktiga. I denna djungel, hur vet man vad man ska ha för värden på ramptiderna? Samma på min pump. Ramptiderna är där 8.3.4 och 8.3.5. Tror att Lubbis 8.4 är 1.16 i min pump. Vilka värden man skall ha beror på hur trögt systemet är, hur mycket vatten det finns, eller, om det är golvvärme, om slangarna är ingjutna i betong eller inte. För egen del har kör jag med 3 kW tillsats inkopplad, det räcker så långt ner att det inte behövs mer. Då kan man strunta i ramptiderna. Jag har ställt dem på en minut, det är ju ingen risk att det går in 6 kW i onödan. Det är den funktionen ramptiden har, den bestämmer hur snabbt de olika stegen, 3-6 (ev. 9) kW, kopplas in.
För att komma åt 8.3.4 och 8.3.5 ska man vara i installatörsmenyn - håll inne högre knappen i mer än 10 sek så står det I/S upp till höger.För att komma åt 8.4 måste man vara i Fabriksmenyn och dit är det lite besvärligare att komma och man bör framförallt veta vad man pysslar med eftersom man kan sabotera inställningar som är till för att skydda pumpen. Skicka PM till mig om ni vill veta hur men som sagt det går att sabotera en hel del om man inte vet vad man gör.