Det ligger på 14-17 grader i huset, så det vore snällt om någon kan hjälpa till.
Drar lite fakta först.
Tegelhus, sutterängvilla.
Källare: 150m2 med golvvärme
Plan 1: 130m2 det mesta golvvärme
Plan 2: 90m2 enbart element
Jordvärmepump
Det är en Super therm, och kompressorn är en Copeland compliant scroll ZR61KCE TFD 522.
380V 3-fas.
IP21
14,37 m2 / H
max 20 bar
pumpen ger 12-13 kW vid 0/50
Såg jag att det stod på nätet också.
Den har 180meter koppar rör nergräft istället för slang.
Pumpen går inte hela tiden och har inget problem med att komma upp i 53 grader så problemet kan ju inte bara ligga på den?
Det är vattnet tillbaka ifrån golvvärmen som är alldeles för kallt. I källaren är det bara garage och föråd så där behövs bara några varmgrader.
Min tanke är att koppla bort källaren ifrån systemet helt och köra båda pumparna på mellan (?) farten, och efter tre timmar mäta vilken som har varmast vatten tillbaka utav golvvärmesystemet och elementsystemet. Sedan tar jag det restvattnet som var varmast och kopplar in golvvärmen i källaren på det restvattnet/värmen istället. Som det är nu så är det ett T-kors direkt efter ena pumpen. Då borde man få ut mer värme i plan 1 + 2?
Eller skulle man ha haft en tredje pump? Utav golvvärmen i plan 1 och elementen på plan 2, vilket bör ha varmast vatten? Ellementen är sådana gamla tjocka som man ser igenom in till väggen i springorna, iaf dom flesta.
Bilden är på hur det ser ut idag.