0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Just installerar vi en Nibe 1245 - 8 i mitt hus - en villa byggd 1930 och tillbyggd på 50-talet. Totalt ca 190 kvm. Vi hade tidigare en liten IVT Greenline 4 kwh dockad till vår panna. Borrhål 63 m, 28 mm-kollektor. Installerades 1996. Pannan rasade och vi bestämde oss för att satsa på en större bergvärmeanläggning. Installatören menade att vi kunde använda det gamla borrhålet.Nytt hål ca 4 m från det gamla med en lutning av ca 10 grader. 120 m borrhål var det tänkt, men borrkronan gick sönder vid 111 m (sent en fredagskväll) så då kom man fram till att 111m gott och väl räckte. (40-mm-kollektor).Imorgon ska de sätta igång bergvärmen och koppla in kollektorerna. När jag härom dagen frågade installatören om att man borde väl ha en flödesmätare på resp hål så kommenterade de att "ja, det var en bra ide, det kan vi sätta in - men de kostar ett par tusen styck och du måste ha två". Igår frågade jag om de har inbyggda tempmätare, "nej det har de inte, men det var en bra ide, då behöver du inte flödesmätare, bara mäta temperaturen". Vet inte hur de hade tänkt att få detta att fungera i sin ursprungliga offert? Nu verkar de bara försöka rätta situationen, dessutom att jag ska stå för det tillkommande lösningarna ....Hjälp mig - det känns inte helt bra detta! (Pump inkl installation 150 tkr).
Det kanske kommer att fungera, men jag känner mig lite osäker på lösningen: Fråga1: Två hål 63 + 111 m, 28mm resp 40 mm-kollektor, borde ge fullständigt olika flöden och hastighet. Om man kopplar parallellt finns ju risk att flöde finns i endast ett av hålen. Om man kopplar i serie finns risk att det första hålet kyler nummer två. Eller?Fråga 2: om de ligger 4 m från varandra i början, därefter går det längre ifrån 63m-hålet med 10 graders lutning, är det OK? Fråga 3: Kollektorerna har olika dimension och olika längd, hur säkerställa rätt energiuttag ur resp hål? Fråga 4: Installatören har varit hemma och tittat på förutsättningarna innan offert. När det gäller justeringsmöjligheter mellan hålen, borde de inte ha tänkt på det? Nu är det ju jag, en lekman, som har föreslagit lösningarna utifrån mina enkla tankar.Känns inte riktigt som om installatören har koll .... Eller är jag bara "överkänslig"?