0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vid ordinarie placering enlig skiss; Räcker en öppning på b:130cm X h:207cm i väggen ca 3m från pumpen för att släppa värmen skall spridas effektivt i huset?Annan fundering:Jag vet att utedelen helst skall monteras i sydriktning men vilken påverkan skulle installation enligt mitt förslag "A" ha på pumpen?(väderstreck nordnordväst)Effektförlust? mer påisning? Hur påverkas det egenligen? Gäller syd-regeln även moderna pumpar?Tanken slog mig att det är en "norrlandspump" och att det inte direkt är mycket solljus i norrland under vintern ändå.Tack på förhand, Mvh Robert Idee´r o tankar mottages tacksamt
.... fast jag hade ju trott att fler än 2forumanvändare här skulle ha ideer och teorier ang placering Åsikten är ju fri, för alla.
Uppdatering: ThumbsupI torsdags skickade jag iväg en beställning på en Nocria 14 till TS Comfort. Har bara sett positiva omdömen om den firman här. (hoppas jag inte missat nåt) Får se när man får bekräftelse och mer info....Hoppas att det går undan nu med beställningen för Paniksonicen går verkligen på knäna, utedelen har börjat låta lite stenkross men fortf inget H16 dock.Och med tanke på utetemperaturerna nu så ver det nog inte helt tokigt att vilja köpa en "norrlandspump".Kan återkomma med information om hur långt jag kunde kasta e9dkew:n Trevlig helg!
Kan återkomma med information om hur långt jag kunde kasta e9dkew:n