0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ligger nu på exakt 60kwh. vid ca -5 grader..
Hus: 118m2 + 118m2(källare). Nya treglasfönster på hälften av alla fönster. 2-glas de resterande. Byggt -69. Vill också ha låg energiförbrukning. Har inte minskat nämnvärt sen jag satte in den för ca 2 år sen... Total förbrukning på ca 19.000kWh och typ ingen nämnvärd värme i källaren(16 grader) plus att stora elementet i gillestugan är stendött.Vad kostar det att ta ut en nån som ställer in allt. Jag tog hjälp med installationen ev en bekant och då brukar alla "riktiga firmor" dra öronen åt sig...
Ett alternativ kan vara sätta in en braskamin i källaren/gillestugan, gör också gott på elräkningenEn sådan skulle jag villja ha när jag blir stor www.nunnauuni.com Thumbsupjmf min lilla Contura 560T///emwgrni
Tack för svar. Innan jag valde värmepumpm hade vi två ute som tittade på huset och så varav den ena sa tt en 8:a räcker och den adra sa att en 10: blir bra. Ringde då till Nibe och frågade där och fick då svaret att en 8:a skulle räcka så det blev en sån. Minns att jag nästan blev osams med Nibekillen då jag frågade vad som var skillnaden mellan 8 och 10 kW då han bara svarade att en 8 blir bra. Jag frågade igen och han svarade nonchalant samma sak då jag blev halvförbannad och frågade om han inte själv visste. Han förklarade lite halvhjärtat och sa igen att en 8:a blir bra...Kamin finns i källaren men är inte mycket för att elda men det är ju tur att vi har haft en sådan också. Har också en gammal luft/luft på övervåningen som vi funderar på att flytta ner till källaren istället. Diffen ligger på mellan 5-8 grader om jag inte minns fel. Ska kolla upp resten av siffrorna. Jo, det är ju elpatronen som går igång för ofta och vi har ju haft det sjukligt kallt med skånska mått mätt iaf nu i vinter. Det går inte att åka på storleken i efterhand på pumpen?//Tomas