0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Min Panasonic CU-E12CKPS från 2003-03 har gjort sitt. Jordfelsbrytaren löser så fort den skall dra igång. Utedelen har också den senaste säsongen börjar brumma en hel del så jag har funderat på detta redan innan. (dock tråkigt att det hände just nu när det är kallt och juletid)Huset jag bor i är ett 1 1/2 plans från 76 på på 160kvm på västkusten nära Halmstad med ny insatta 2-glas isolerglas i hela huset och vinden är tilläggsisolerad. Relativt öppen planlösning och LL sitter på nedervåningen intill en kakelugn som vi eldar i den kalla perioden på året. I samtliga rum finns oljefyllda elradiatorer som kan köras när det behövs. Förra året hade vi en total el förbrukning på 15260 kwh. 2 vuxna och två små barnTillbaka till LL.Jag ringde runt lite igår och pratade med olika säljare och de sa att nu sätter man nästan alltid in den mindre storleken typ Panasonic Superscroll HE9JKE-SPS om inte huset är väldigt stort. (in bit över 200 m3). Argumenten var: Den är tystare, energisnålare och den räcker till. På forumet finns stor kunskap och mina frågor är. 1. Är det tillräckligt med en "9:a" och vilken av dessa "9:or" skall man då beställa? Jag är inte helt märkesbunden men vill ha bra kvallitet och modell.2. Ljudet är också spännande då jag tyck våran låter en hel del. Är de nya behagligare att visstas runt? 3. Det vore även kul om någon också har någorlunda koll på hur mycket man kan spara in om man köper en ny sådan gentemot min gamla modell. Det borde ju hänt en del sen 03 modellerna.4. Andra tips och svar ni vill dela med er av till min situation
OK. Jag börjar själv fatta. Kom precis på en möjlig lösning för mig som jag tror blir bra.Jag sätter dit en ny 12:a där nere. Jag kommer sedan att prova hur det blir över en säsong med denna nya om det kanske räcker här.Om inte:Helt riktigt som ni säger så får vi inte riktigt den där behagliga komforten på vissa ställen på övervången idag om vi inte kör kakelugnen och något element där uppe (ibland knappt då heller) när det blir några minus.Jag har varit i funderingar på att skaffa en LL till på övervången också men jag har inte sett någon bra lösning på detta då jag inte riktigt kunnat hitta något bra ställe att sätta innerdelen på.Idag stog jag i trappan och funderade på vad Raffen sa om en lite mindre där uppe också och kom på att jag kunde sätta den högt i trappan och köra blåset uppåt utmed trapptaket den sista biten. Eftersom den där nere blåser ut värmen från både kakelugn och sig själv mot just hallen med trappan i så vore det bra med en LL som man ibland bara kan köra innerfläkten på när detta räcker. Detta för att kunna skicka upp varmluften bättre från nedervåningen när vi går och lägger oss i sovrummen där uppe.