Hej på er kunniga!
Nu börjar det bli riktigt kallt även nere i skåne!! Har dock lite funderingar gällande min nyinstallerade pump!
Satt in min nya 2025 6kw i slutet av september. Vårt hus är på 1,5plan med ganska öppen planlösning byggt 1981.
Modulent Trävilla. Har även en 30kvm stor seperat kontorsbyggnad med direktel ( kör bara 10 gr där ca 6 dgr i veckan ).
Senaste dygnet noterade jag 95 kwh i totalel ( inkl. hushållsel ) enligt elmätaren. Då med en snittemp på ca -9.5 gr.
Ca 4 timmar tillskottsel har dessutom gått åt under dygnet. Min egentliga undran är varför pumpen bara går ca 4-5min när den startar?? Sen paus tills nästa 20 min... Samtidigt o mellan så går ibland tillskottselen dessutom... Borde den inte gå längre per gång istället? Fel eller normalt? Är 95 kwh mycket när det är så här kallt? Snälla behöver lite hjälp här som okunnig ...
MVH Emil
Har du själv installerat pumpen? Hur är den inkopplad? Låter som att pumpen får jobba mot väldigt lite vatten.
Fabriksintställningen är minimum 20 minuter mellan varje start. Så den biten är okej.
Har du kollat inställningen max retur och differens framledning-retur? Fabriksinställning är 48 och diff 2gr.
Prova först att öka diff till 6-8grader. Men mera fakta behövs från dig.
Ja 95kw är mycket för mycket men inte konstigt om elpatronerna går in så tidigt och tydligen konstant näst intill.
Kollade nu och tydligen har du haft problem med för mycket starter tidigare i höst också, har du kollat FROJ:s tips? Du måste ha mängden minimum 20 liter per kw!!
Gör en skiss över hur det hela är inkopplad om du nu gjort det själv.