0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Har en sanyo 123 som slutade fungera inatt. Vaknade av att den "varvade" mycket lät som den avfrostade men den blinkade inte utan lyste rött, tänkte att det jobbade hårt för det är ca -20 ute, efter ett tag så tystnade den och är ganska död sedan dess. Lampan lyser rött förtfarande, den borde ju blinka om det är fel tänkte jag men efter ett tag så gjorde jag en felsökning och då blinkade den fram att 1 krestkort utedel eller 2 eller fel på spänningsmatning till utedel. I bland när man startar den så verkar det som den vill vara upp lite för att sedan stanna helt. Är det så att kretskortet är trasigt?? Borde den inte ha blinkat och visat att nånting är fel innan jag gjorde felsökningen?? Tacksam för svar...
Det är inte konstruktionen som är dålig. Att den stänger av vid -20 beror på att kompressorn tar så mycket stryk vid dessa låga temperaturer. Avstängningen är alltså ett skydd för kompressorn. Dessutom så är ju värmeutbytet mycket lågt vid denna eller lägre temperatur. Jag behöver inte gå längre än att se hur lite värme min Panasonic ger vid dessa låga temperaturer.
Däremor så förstår jag inte alls varför man stänger av pumpen vid -20 ºC och startar den igen vid -16 ºC som man gör med bl.a Sanyo. Det är väl i princip ganska klarlagt att detta gör mera skada för kompressorn än att den fortsätter att gå även om den producerar mindre värme eftersom ivf både Toshiba och Fujitsu vidhåller att det är på det sättet och dessutom rekommenderar detta.
Jag tar det en gång till Raffen.Den stängs vid -20 för att skydda kompressorn.Anledningen är alltså den att kompressorn får jobba extremt hårt vid dessa låga temperaturer och därmed utsätts den även för extremt hårt slitage vilket i sin tur förkortar livslängden avsevärt. Att den startar igen vid -16 grader ger alltså mindre slitage och mindre påfrestning på kompressorn än om den fått fortsätta arbeta vid -20 grader eller lägre temperatur.