Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: HJÄLP Sanyo 123 som slutade fungera.  (läst 9976 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ekeberga148

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
HJÄLP Sanyo 123 som slutade fungera.
« skrivet: 19 december 2009, 10:49:20 »
Hej

Har en sanyo 123 som slutade fungera inatt. Vaknade av att den "varvade" mycket lät som den avfrostade men den blinkade inte utan lyste rött, tänkte att det jobbade hårt för det är ca -20 ute, efter ett tag så tystnade den och är ganska död sedan dess. Lampan lyser rött förtfarande, den borde ju blinka om det är fel tänkte jag men efter ett tag så gjorde jag en felsökning och då blinkade den fram att 1 krestkort utedel eller 2 eller fel på spänningsmatning till utedel. I bland när man startar den så verkar det som den vill vara upp lite för att sedan stanna helt. Är det så att kretskortet är trasigt?? Borde den inte ha blinkat och visat att nånting är fel innan jag gjorde felsökningen??  Sc:,h Tacksam för svar...

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: HJÄLP Sanyo 123 som slutade fungera.
« Svar #1 skrivet: 19 december 2009, 10:52:36 »
Hej

Har en sanyo 123 som slutade fungera inatt. Vaknade av att den "varvade" mycket lät som den avfrostade men den blinkade inte utan lyste rött, tänkte att det jobbade hårt för det är ca -20 ute, efter ett tag så tystnade den och är ganska död sedan dess. Lampan lyser rött förtfarande, den borde ju blinka om det är fel tänkte jag men efter ett tag så gjorde jag en felsökning och då blinkade den fram att 1 krestkort utedel eller 2 eller fel på spänningsmatning till utedel. I bland när man startar den så verkar det som den vill vara upp lite för att sedan stanna helt. Är det så att kretskortet är trasigt?? Borde den inte ha blinkat och visat att nånting är fel innan jag gjorde felsökningen??  Sc:,h Tacksam för svar...


 stänger inte sanyo av sig vid -20 ºC
 och startar vid -16 ºC
 kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad ekeberga148

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: HJÄLP Sanyo 123 som slutade fungera.
« Svar #2 skrivet: 19 december 2009, 10:55:03 »
Det vet jag faktiskt inte. Min föräldrar och min bror har precis samma och deras fungerar. Iofs skiljer det 2 mil. Hoppas!! Tack för svaret!!  *vinkar* *vinkar*

Utloggad Värmefixaren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: HJÄLP Sanyo 123 som slutade fungera.
« Svar #3 skrivet: 19 december 2009, 13:27:37 »
Ja så är det Sanyon slår av vid minus 20, och startar sen vid - 16 grader  tomte:: tomte::

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: HJÄLP Sanyo 123 som slutade fungera.
« Svar #4 skrivet: 19 december 2009, 13:39:00 »
Hej Värmefixaren!  Javisst är det på det sättet med Sanyo, gillar inte riktigt den principen att pumpen stänger av när man som bäst behöver dem,
det skulle jag ivf absolut inte kunna leva med. tomte::

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad ekeberga148

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: HJÄLP Sanyo 123 som slutade fungera.
« Svar #5 skrivet: 19 december 2009, 13:44:32 »
Nu fungerar det  studs Tack för svaren!! Men vilken dålig konstruktion att den stängs av vid -20, ja ja nu är sambon nöjd ivarjefall!! God Jul!! tomte::

Utloggad boek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: HJÄLP Sanyo 123 som slutade fungera.
« Svar #6 skrivet: 19 december 2009, 13:50:22 »
Det är inte konstruktionen som är dålig. Att den stänger av vid -20 beror på att kompressorn tar så mycket stryk vid dessa låga temperaturer. Avstängningen är alltså ett skydd för kompressorn. Dessutom så är ju värmeutbytet mycket lågt vid denna eller lägre temperatur. Jag behöver inte gå längre än att se hur lite värme min Panasonic ger vid dessa låga temperaturer.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: HJÄLP Sanyo 123 som slutade fungera.
« Svar #7 skrivet: 19 december 2009, 14:15:05 »
Hej Boek!  Ja jag kan bara instämma med dig här att Panasonic ger väldigt dåligt med värme när utetempen kryper nedåt ca 18-20 minusgrader även om detta är ett minne blott för min del numera. Däremor så förstår jag inte alls varför man stänger av pumpen vid -20 ºC och startar den igen vid -16 ºC som man gör med bl.a Sanyo. Det är väl i princip ganska klarlagt att detta gör mera skada för kompressorn än att den fortsätter att gå även om den producerar mindre värme eftersom ivf både Toshiba och Fujitsu vidhåller att det är på det sättet och dessutom rekommenderar detta. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad ekeberga148

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: HJÄLP Sanyo 123 som slutade fungera.
« Svar #8 skrivet: 19 december 2009, 14:20:17 »
Det är inte konstruktionen som är dålig. Att den stänger av vid -20 beror på att kompressorn tar så mycket stryk vid dessa låga temperaturer. Avstängningen är alltså ett skydd för kompressorn. Dessutom så är ju värmeutbytet mycket lågt vid denna eller lägre temperatur. Jag behöver inte gå längre än att se hur lite värme min Panasonic ger vid dessa låga temperaturer.

Aha ok, jag trodde den stängde av för att det inte var lönsamt för den att gå eller hur man ska säga, då är det ju igentligen en bra konstruktion :-) :) Thumbsup

Utloggad boek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: HJÄLP Sanyo 123 som slutade fungera.
« Svar #9 skrivet: 19 december 2009, 14:21:43 »
Jag tar det en gång till Raffen.
Den stängs vid -20 för att skydda kompressorn.
Anledningen är alltså den att kompressorn får jobba extremt hårt vid dessa låga temperaturer och därmed utsätts den även för extremt hårt slitage vilket i sin tur förkortar livslängden avsevärt. Att den startar igen vid -16 grader ger alltså mindre slitage och mindre påfrestning på kompressorn än om den fått fortsätta arbeta vid -20 grader eller lägre temperatur.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2555
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: HJÄLP Sanyo 123 som slutade fungera.
« Svar #10 skrivet: 19 december 2009, 19:25:40 »
Otroligt korkad konstruktion eftersom många av deras konkurrenter fortfarande snurrar vid den temperaturen med ett COP på ca 2 enligt mätresultat från tex SP.

Varför tycker du att Sanyo har rätt och tex Fujitsu , IVT och Toshiba har fel?

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: HJÄLP Sanyo 123 som slutade fungera.
« Svar #11 skrivet: 19 december 2009, 19:37:15 »
Däremor så förstår jag inte alls varför man stänger av pumpen vid -20 ºC och startar den igen vid -16 ºC som man gör med bl.a Sanyo. Det är väl i princip ganska klarlagt att detta gör mera skada för kompressorn än att den fortsätter att gå även om den producerar mindre värme eftersom ivf både Toshiba och Fujitsu vidhåller att det är på det sättet och dessutom rekommenderar detta.

Verkar ju mer logiskt att göra som du säger Raffen. Att behöva göra en omstart när allting har kallnat till ganska många minusgrader kan väl inte vara bättre rimligtvis.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: HJÄLP Sanyo 123 som slutade fungera.
« Svar #12 skrivet: 19 december 2009, 22:12:25 »
Hej Ubbe!  Ja tack skall du ha för det uttalandet Ubbe. Thumbsup Ja jag känner mig helt övertygad om att pumparna, kompressorn mm mår avsevärt mkt bättre av att fortsätta att snurra eftersom de redan är varma och därmed fortsätter att hålla värmen vid drift. Jag har dessutom mailsvar på mina frågor om detta från både Sanyo, Toshiba och Fujitsu och där de 2 sistnämda bekräftar vad vi här är helt överens om alltså. Skall bifoga dessa för säkerhets skull här under den närmaste tiden. ;) :)

Mvh Raffen.  
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: HJÄLP Sanyo 123 som slutade fungera.
« Svar #13 skrivet: 19 december 2009, 22:58:34 »
Jag tar det en gång till Raffen.
Den stängs vid -20 för att skydda kompressorn.
Anledningen är alltså den att kompressorn får jobba extremt hårt vid dessa låga temperaturer och därmed utsätts den även för extremt hårt slitage vilket i sin tur förkortar livslängden avsevärt. Att den startar igen vid -16 grader ger alltså mindre slitage och mindre påfrestning på kompressorn än om den fått fortsätta arbeta vid -20 grader eller lägre temperatur.

Hej Boek!  Ja du behöver absolut inte upprepa detta för mig Boek eftersom jag är väl medveten om Sanyos hållning i detta ärende, jag skickade t.om mail till dem redan den 12 nov 2007 och frågade om anledningen till varför de hade valt denna lösning när de faktiskt är relativt ensamma om detta i luftvärmepumpsbranchen (med några få ytterligare undantag) och fick följande svar. :)

Hej Raffen!

Anledningen till att denna spärr existerar är för att skydda pumpen, och för att den ska kunna bibehålla den livslängd som man räknar att en luft/luft värmepump ska ha idag. Livslängden beräknas till ca 15 år.
När kompressorn får jobba så pass hårt som den måste göra vid en så låg utomhus temperatur som – 20 grader (och lägre) så blir kompressoroljan så pass varm att den inte längre har någon smörjande effekt och i värsta fall leder detta då till att pumpen havererar. Så där har du anledningen till att denna spärr finns på våra Sanyo pumpar.

Ha en fortsatt trevlig dag!

Med Vänliga Hälsningar/Best Regards

Sofia Thorsén


Ahlsell Kyl AB /KCC

Tallbacksvägen 2

SE-745 42 ENKÖPING

SWEDEN

Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: HJÄLP Sanyo 123 som slutade fungera.
« Svar #14 skrivet: 19 december 2009, 23:15:16 »
Jag mailade också Fujitsu och Toshiba och frågade vid vilken utetemperatur det ev skulle vara till fördel för att stänga av pumpen för att då ev skydda den mot låga utetemperaturer eftersom bl.a jag och (min kompis ) Northkingen diskuterade detta rätt livligt ett tag vid vilken utetemperatur som var lämplig. Jag hade då tagit del av vissa trådar av kunnigt folk i branchen som ansåg att ned till ca 25-26 minusgrader var det inga som helst problem men lägre temperaturer än så var inte att rekommendera att ha pumparna igång, och därmed var min uppfattning klar i det ärendet. Min kompis Northkingen däremot körde sin pump ned till 30-32 minusgrader utan att tveka och ansåg att detta var helt ok, så därför frågade jag alltså om det var ok att hålla pumparna igång ned till ca 30-32 minusgrader och hänvisade lite till vår diskussion, och här är svaren från de resp Toshiba och Fujitsu:

God middag!

Din norrländska kompis har rätt. Det sliter mer på pumpen att starta den vid – 15 än att låta den fortsätta att gå. Vi har ingen nedre gräns för att stänga av pumparna.
COP är 1 vid – 32 gr C. Det vill säga, där ger pumpen inte mer värme än vad den förbrukar.

Med vänlig hälsning

Stefan Westien

Ventilationsutveckling AB



Hej Raffen!

Vi har egentligen ingen rekommenderad minimum temp.drift men det stämmer som din vän säger. Kompressorn mår mindre bra om man stänger av/på den vid så låga
temperaturer delvis för att oljan är så tjock när den har fått stå still. Precis som att en kallstart på en bil vid de låga temperaturerna ej är bra gäller lika i detta fall med pumparna.

Jag hoppas detta varit till hjälp och om du har fler frågor så får du gärna höra av dig igen.

Med vänliga hälsningar/Best Regards

Magnus Weidenmo

Teknisk support/Technical support

www.fgnordic.se
« Senast ändrad: 20 december 2009, 11:26:34 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!