Hej!
Ny användare som har lurkat runt här ganska länge men nu måste jag bara ställa en fråga.
Har precis fått fixat till vår uppvärmning efter många om och men och fick en Panasonice PLV28 (L/V-pump) med hydrobox installerad.
http://www.kylclimat.se/P_WH-UD_SD28AE.pdfDen är kopplad till en vanlig varmvattenberedare (gamla sverigepannan) på 200L som får agera radiator/acc-tank och i serie med den sitter en 60L VVB som ger tappvarmvatten. Det finns inga som helst problem med att få fram varmvatten, men hur ska det hela konfigureras?
Det som går att ställa in är Hi (15) och Lo (0) ute-temperatur och sedan Hi och Lo output-temperatur från pannan samt att man kan ställa in hur fort vattnet ska cirkulera genom värmeväxlaren från värmepumpen (läge I/II/III).
Teknikern som installerade den ställde in den på max, dvs 55grader ut vid Lo-temp ute samt max cirkulation och det känns som lite overkill, då gick den väldigt mycket... Just nu har jag den inställd på 47 grader ut vid Lo-temp ute och har provat variera mellan I/II i cirkulation för att jag i min naiva tanke trodde att den då inte borde behöva arbeta så hårt eftersom vattnet inte flödade förbi så fort i värmeväxlaren. Men den ligger ändå i snitt på minst 3-4kw, ofta mer. Just nu ser jag att den stannar till var 40min för att sedan starta direkt igen...
Vi bor i ett äldre men tilläggsisolerat 1.5plans hus, 2*90m^2 med rejäla radiatorer och treglasfönster...
Jag känner mig lite lätt vilsen, vad är lämpligt att ställa in den på? Dokumentationen är minst sagt knapphändig, är det någon som kan ge tips på vad man bör tänka på?
Tacksam för alla svar