0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Rickard skrivet 17 december 2009, 08:10:12Har alla redan glömt tjernobyl?Tjernobyl hade en typ av reaktor som aldrig byggdes utanför Sovjetunionen med satellitstater av säkerhetsskäl i och med att den kunde skena iväg effektmässigt. Världens största naturgasolycka, i antal dödsoffer, har inträffat i Sovjetunionen. Det finns en nickelfabrik i norra Ryssland, som när jag läste om den senast, släppte ut några hundratusentals ton svaveldioxid per år. Rimligen borde det då vara argument mot naturgas och nickel. Jag tycket Tjernobyl säger mer om det kommunistiska systemets sätt att hantera miljö- och säkerhetsfrågor än om kärnkraftens risker.
Har alla redan glömt tjernobyl?
Kärnkraft kommer att användas under en övergångsperiod, ingen långsiktig lösning.När det inträffar en större olycka (härdsmälta) så är det slut, fram till dess kommer det att tuffa på. 'Förhoppningsvis sker det inga större olyckor under det halvsekel eller så som vi har kvar med kärnkraft som den ser ut idag.Det är väl bara solenergi som är en långsiktig lösning? Med bidrag från vind och våg och vatten.Vad jag funderar på är om man skulle ha en funktion på sin vp så att den styrs av elpriset. Förut körde man på olika tariffer, men idag ser det ju lite annorlunda ut. Det är många som har rörliga avtal.Jag gick nyss ner och stängde av värmen 16-18 då tydligen elpriset slår i taket. Och kör för fullt med kamin och vedspis.
och tjuvhåller på dammluckorna så .... (OBS! Skojar)... Ner med staven i degen! Koka på grabbar och tjejer!
Kärnkraft, dvs solen, är grunden för allt liv på jorden och den äldsta, mest naturliga form av energi som finns. Vindkraft, vattenkraft och andra s.k. förnyelsebara energikällor har sitt ursprung i just "kärnkraften" solen skickar vår väg. Sen kanske det tar ett tag innan vi människor lyckas tygla denna råa kraft på ett sätt som är godtagbart ur säkerhetssynpunkt från ett allmänt (mediakontrollerat) perspektiv. Det fanns säkert skeptiker till att börja använda eld som energikälla också för några tiotusen år sedan. När den första kojan brann ner, när någon somnade vid elden och blev rejält brännskadad eller kanske när t.o.m en hel by brann ned fanns det säkert de som tyckte att denna hemska och okontrollerbara energikälla borde förbjudas.Problemet vi har idag är det gamla vanliga, det finns inte något alternativ...
Citat från: Maijckel skrivet 18 december 2009, 01:41:09Kärnkraft, dvs solen, är grunden för allt liv på jorden och den äldsta, mest naturliga form av energi som finns. Vindkraft, vattenkraft och andra s.k. förnyelsebara energikällor har sitt ursprung i just "kärnkraften" solen skickar vår väg. Sen kanske det tar ett tag innan vi människor lyckas tygla denna råa kraft på ett sätt som är godtagbart ur säkerhetssynpunkt från ett allmänt (mediakontrollerat) perspektiv. Det fanns säkert skeptiker till att börja använda eld som energikälla också för några tiotusen år sedan. När den första kojan brann ner, när någon somnade vid elden och blev rejält brännskadad eller kanske när t.o.m en hel by brann ned fanns det säkert de som tyckte att denna hemska och okontrollerbara energikälla borde förbjudas.Problemet vi har idag är det gamla vanliga, det finns inte något alternativ...Jag tror du behagar skämta, skulle bristerna med kärnkraften vara mediadriven skrämselpropaganda som får hypokondriker att reagera irrationellt?Det finns väl så vitt jag vet ingen mer påtaglig fara för mänsklighetens utplåning än just kärnkraften pch dess restprodukter, eller eventuellt ett meteorintedslag av gigantiska mått.CO2 lär inte ta död på mänskligheten.
Att jorden skulle utplånas av svenskakärnkraftverk är lika troligt som att det växer palmer längs bottenvikens stränder.
CiteraAtt jorden skulle utplånas av svenskakärnkraftverk är lika troligt som att det växer palmer längs bottenvikens stränder.Om de stora nationerna bestämmer sig för kärnkraft så kommer vi att ha tusentals nya kärnkraftverk innan vi kommit tillrätta med CO2.Det kommer att kräva en i sanning stark moral och god ekonomi bland alla dessa länder för att kunna ta hand om avfallet på ett bra sätt, nåt som jag aldrig tror kommer att hända, mänskligheten kommer att få lida av stråling förorsakat av kärnkraften i hundratusentals år, frågan är bara om vi överlever det eller ej.Jag är tyvärr skeptisk.Att hänvisa till en handfull svenska kärnkraftverk är verkligen sandlådenivå.