Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kallt ute = Tokvarmt inne  (läst 5192 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Björnen

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Åre
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kallt ute = Tokvarmt inne
« skrivet: 16 december 2009, 19:50:07 »
Jag har ett för året nytt problem....(eldade med ved förut...) ;D
Temperaturen inne har varit jämn och behaglig hela hösten då utetempen varit mellan 0-10 grader minus.
MEN när utetempen sjunker ytterligare blir det svinhett inne, 23-24 grader.
Är det kurvlutningen eller justeringen som ska ändras? Eller både och?
Och borde inte rumsgivaren kunna kompensera ifall kurvan är lite fel?
Lite inställningar:
rumstemp: 20,5
kurva : 42
justering: 0

Framledningen är just nu 40´ och utetempen är -14´ ,och det är alldeles för varmt inne.
Vid utetemp 0´ ligger framledningen på ca 30´ ,vilket verkar vara lagomt.
Har även ändrat diff start/stopp till 7´ för att få ner antalet starter, kan detta ha någon inverkan på innetempen också?
CTC Ecoheat 10,5.  Borrhål 2x160m. Installerat sommaren 2009.
Tidigare vedeldning ca 35m3 / år. + tappvarmvatten ur elberedare.
Normalisolerat trähus på 2 x 150m2 i fjälltrakterna.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Kallt ute = Tokvarmt inne
« Svar #1 skrivet: 16 december 2009, 20:40:29 »
Minska lutningen ett par enheter.

Om du kopplar bort rumsgivaren ett tag och sedan tittar på aktuell driftinfo, så ser du vilket börvärde kurvan ger.
Koppla först bort rumsgivaren, kolla sedan vilket börvärde du har på framledningen.
Minska sedan några enheter på kurvan och kolla vilket börvärde den nya kurvan ger.
Ser det bra ut, låt den nya kurvan sköta shunten ett tag innan du kopplar in rumsgivaren med önskad temp igen.

När du kopplar in rumsgivaren, kan börvärdet fara iväg, men det stabiliserar sig så småningom.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Kallt ute = Tokvarmt inne
« Svar #2 skrivet: 16 december 2009, 20:52:49 »
Går inte kurvan att "Knäcka"? Som på en vanlig villaregulator..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Björnen

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Åre
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kallt ute = Tokvarmt inne
« Svar #3 skrivet: 16 december 2009, 21:39:04 »
Minska lutningen ett par enheter.

Om du kopplar bort rumsgivaren ett tag och sedan tittar på aktuell driftinfo, så ser du vilket börvärde kurvan ger.
Koppla först bort rumsgivaren, kolla sedan vilket börvärde du har på framledningen.
Minska sedan några enheter på kurvan och kolla vilket börvärde den nya kurvan ger.
Ser det bra ut, låt den nya kurvan sköta shunten ett tag innan du kopplar in rumsgivaren med önskad temp igen.

När du kopplar in rumsgivaren, kan börvärdet fara iväg, men det stabiliserar sig så småningom.

//Ronnie

/// Ok ska pröva detta, verkar som att framledningens börvärde ligger ännu högre utan rumsgivare, så rumsgivaren hjälper väl något då i alla fall...?
Sen det här med diff start/stopp, tycker inte det gjorde nån större skillnad på starterna att höja till 7 grader. Ligger på ca 35 starter/dygn, är det för mycket eller?
Vad blir annars bättre eller sämre med att öka start/stopp värdet, det lär ju finnas en anledning till att det var 5´ från fabrik?
CTC Ecoheat 10,5.  Borrhål 2x160m. Installerat sommaren 2009.
Tidigare vedeldning ca 35m3 / år. + tappvarmvatten ur elberedare.
Normalisolerat trähus på 2 x 150m2 i fjälltrakterna.

Utloggad Onkel Tompa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Låt pumpen gå och tillskottet stå!
SV: Kallt ute = Tokvarmt inne
« Svar #4 skrivet: 09 januari 2010, 13:53:37 »
Björnen, du verkar ha det angenäma problemet med en väl dimensionerad installation.

Har du inte upplevt problemet tidigare med svinvärmen, kan det vara fel på en givare. Mät upp och jämför med angivna värden på pumpens styrmeny.
CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Kallt ute = Tokvarmt inne
« Svar #5 skrivet: 10 januari 2010, 19:53:23 »
Och rel. Isolerat..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad 350SL

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Kallt ute = Tokvarmt inne
« Svar #6 skrivet: 12 januari 2010, 17:08:56 »
Svar till Apan: Kurvan kan inte knäckas.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2741
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kallt ute = Tokvarmt inne
« Svar #7 skrivet: 12 januari 2010, 17:21:25 »
Svar till Apan: Kurvan kan inte knäckas.

Det är ju innegivaren...

som knäcker kurvan!!

Men som erp rekommenderar, så måste du ha en bra inställning av huskurva och justering först. Innan du börjar labba med innegivaren.

Innegivaren kompenserar sedan för tex braseldning, storbak, stark kylande vind, solsken  etc.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair 614, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Björnen

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Åre
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kallt ute = Tokvarmt inne
« Svar #8 skrivet: 12 januari 2010, 18:41:33 »
Tack för tipsen, det gjorde susen att ändra kurvan lite. Har haft bra temp inne nu senaste veckorna fast utetempen pendlat mellan -5 till -30grader.
CTC Ecoheat 10,5.  Borrhål 2x160m. Installerat sommaren 2009.
Tidigare vedeldning ca 35m3 / år. + tappvarmvatten ur elberedare.
Normalisolerat trähus på 2 x 150m2 i fjälltrakterna.

Utloggad 350SL

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Kallt ute = Tokvarmt inne
« Svar #9 skrivet: 13 januari 2010, 22:11:40 »
Kanske dags att skapa en ny tråd angående innegivarens funktion men jag är ny på sidan så jag hoppas att jag är ursäktad om jag gör fel.
Jag missuppfattade kanske Apan men jag trodde att "knäcka" menades att göra den logaritmisk/antilogaritmisk och det kan väl inte innegivaren fixa.
Bra att Björnen har fått ordning på temperaturen inne genom att finjustera lutning och justering men som han skriver så borde väl innegivaren kompensera detta. Hur ska den annars kunna kompensera t.ex. en brasa som Larry skriver?
Jag har inte kopplat in innegivaren ännu, (startade pumpen 09-09-15) jag har gjort enligt manualen och justerat för att få allt att stämma enligt utetemp. Nu har jag bra koll på allt mellan plus 15 grader och minus 30 grader (det är kallt i norrland). Nu när det går mot ljusare tider så vill jag naturligtvis koppla in den för att kompensera eftermiddagssolen, men vad händer?
Vad gör utegivaren för nytta när jag har kopplat in den där inne?
Pumpen kan ju inte lyda båda, eller?
Snacket är väl så här: Först en korrekt inställning för drift mot utetemperatur, sedan kopplar man in innegivaren för att kompensera avvikelserna men jag vill mena att det bara är innegivaren som "bestämmer" när man väl har kopplat in den.
Tänket är så här:
Minus 15 grader ute, kurvan säger att framledningen ska vara 40 grader, innegivaren är ställd på 20 grader och allt är ok.
På förmiddagen lämnar barnen ytterdörren öppen och kyler ner huset, vipps så är framledningen 50 grader för att innegivaren tycker så.
På eftermiddagen skiner vårsolen och innegivaren sänker framledningen till 30 grader på grund av detta.
Solen går ner och dörrarna är stängda och innegivaren tycker att framledningstempen ska vara 40 grader igen.
Hur kan utegivaren påverka något i detta läge?
Det framgår inte om Björnen har kopplat in innegivaren igen efter att han har ställt om kurvan, om inte så vet han väl inte om den fungerar korrekt eller ej.
Jag vill mena att man inte kan ha en innegivare som kompenserar åt båda hållen och ändå ha en fungerande utegivare.
Jag vill ha en innegivare som endast kompenserar att jag tillför annan värme. Mao sänker framledningstempen om rumstempen blir för hög i övrigt enligt utetemp.   
Kan någon förklara. Vad jag har missat. Tack för att ni (forumet) finns.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2741
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kallt ute = Tokvarmt inne
« Svar #10 skrivet: 13 januari 2010, 23:43:01 »
Innegivare är nog värda ett par doktorsavhandlingar....

minst. Och jag är inte i stånd att skriva dom.

-Utegivaren på CTC bestämmer framledningstemperaturen utifrån den huskurva du ställt in och den parallellförskjutning (justering) av kurvan du ställt in. Innegivaren "vinklar" huskurvan uppåt eller nedåt . Alltid linjärt. Reglerområdet är 7 ºC om jag fattat det rätt. Ipraktiken läggs det på eller dras ifrån några grader på framledningen

-Det finns system med enbart innegivare, som funkar ungefär som du beskriver. Dom anses mest användbara i hus med stor värmetröghet och hög värmekapacitet (=flerbostadshus med fjärrvärme). Även där tycker jag dom funkar dåligt. Man kan av praktiska skäl inte ha givare mer än i några lägenheter. Om dom kör storbak samtidigt får man frysa i dom andra lägenheterna.

-Det finns system utan utegivare, som istället abonnerar på utetemp-värden från tex fjärrrvärmeleverantören. Då får man "look-ahead" funktion, dvs framlednings-tempen kan sänkas i förväg när varmare väder väntas. Även dessa system funkar bäst i hus med stor värmetröghet och hög värmekapacitet.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair 614, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Kallt ute = Tokvarmt inne
« Svar #11 skrivet: 14 januari 2010, 00:05:30 »
Finns ju även adaptiva reglersystem, då lär sig styren hur tex ett väderomslag påverkar värmebehovet efter ett tag.

Osså styr på några vp V?? som man kan ställa in om man har tung stomme. Ett stenhus är ju enormt värmetrögt.
Vi hade en medlem som bodde i ett gammalt stenhus på Gotland, han liknade det med en atlantångare.
Då kan slå på full back i en dag det händer lite och inget.

Men som sagt rumsgivaren parallellförflyttar kurvan som utegivaren tar fram vid avvikelse mellan är (veklig temp) och börtemp inne.
Så det är rätt enkelt egentligen men liite abstrakt kanske.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad 350SL

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Kallt ute = Tokvarmt inne
« Svar #12 skrivet: 15 januari 2010, 18:47:56 »
Om jag följer CTC:s instruktioner och ställer in "huskurvan" så optimalt det går innan jag kopplar in inomhusgivaren, tillför inte någon annan värme (braskamin osv), så vill jag ändå mena att utegivaren i detta läge har spelat ut sin roll. All tänkbar reglering bör rymmas inom spannet 7 ºC. Även vid ett väderomslag, då ändras börvärdet på framledningen av utegivaren och då flyttas även spannet 7 ºC.
Rätta mig gärna om jag har fel.
(undrar om jag skrev detta på rätt ställe?)

 
Innegivare är nog värda ett par doktorsavhandlingar....

minst. Och jag är inte i stånd att skriva dom.

-Utegivaren på CTC bestämmer framledningstemperaturen utifrån den huskurva du ställt in och den parallellförskjutning (justering) av kurvan du ställt in. Innegivaren "vinklar" huskurvan uppåt eller nedåt . Alltid linjärt. Reglerområdet är 7 ºC om jag fattat det rätt. Ipraktiken läggs det på eller dras ifrån några grader på framledningen

-Det finns system med enbart innegivare, som funkar ungefär som du beskriver. Dom anses mest användbara i hus med stor värmetröghet och hög värmekapacitet (=flerbostadshus med fjärrvärme). Även där tycker jag dom funkar dåligt. Man kan av praktiska skäl inte ha givare mer än i några lägenheter. Om dom kör storbak samtidigt får man frysa i dom andra lägenheterna.

-Det finns system utan utegivare, som istället abonnerar på utetemp-värden från tex fjärrrvärmeleverantören. Då får man "look-ahead" funktion, dvs framlednings-tempen kan sänkas i förväg när varmare väder väntas. Även dessa system funkar bäst i hus med stor värmetröghet och hög värmekapacitet.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Kallt ute = Tokvarmt inne
« Svar #13 skrivet: 15 januari 2010, 19:18:07 »
Nja huskurvan ändras ju med utetempen.
Många undrar varför man inte ska ha bara en innegivare... det har man ju tex med elradiatorer...

Oftast har man en ganska låg tillgänglig effekt på kompressorn och den är i särklass billigast att använda.
Om man i första hand låter pumpen styra på utegivaren kan vi hoppas på liite mindre tillskott än om endast en rumsgivare används.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!