0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Minska lutningen ett par enheter.Om du kopplar bort rumsgivaren ett tag och sedan tittar på aktuell driftinfo, så ser du vilket börvärde kurvan ger.Koppla först bort rumsgivaren, kolla sedan vilket börvärde du har på framledningen.Minska sedan några enheter på kurvan och kolla vilket börvärde den nya kurvan ger.Ser det bra ut, låt den nya kurvan sköta shunten ett tag innan du kopplar in rumsgivaren med önskad temp igen.När du kopplar in rumsgivaren, kan börvärdet fara iväg, men det stabiliserar sig så småningom.//Ronnie/// Ok ska pröva detta, verkar som att framledningens börvärde ligger ännu högre utan rumsgivare, så rumsgivaren hjälper väl något då i alla fall...?Sen det här med diff start/stopp, tycker inte det gjorde nån större skillnad på starterna att höja till 7 grader. Ligger på ca 35 starter/dygn, är det för mycket eller?Vad blir annars bättre eller sämre med att öka start/stopp värdet, det lär ju finnas en anledning till att det var 5´ från fabrik?
Svar till Apan: Kurvan kan inte knäckas.
Innegivare är nog värda ett par doktorsavhandlingar....minst. Och jag är inte i stånd att skriva dom. -Utegivaren på CTC bestämmer framledningstemperaturen utifrån den huskurva du ställt in och den parallellförskjutning (justering) av kurvan du ställt in. Innegivaren "vinklar" huskurvan uppåt eller nedåt . Alltid linjärt. Reglerområdet är 7 ºC om jag fattat det rätt. Ipraktiken läggs det på eller dras ifrån några grader på framledningen-Det finns system med enbart innegivare, som funkar ungefär som du beskriver. Dom anses mest användbara i hus med stor värmetröghet och hög värmekapacitet (=flerbostadshus med fjärrvärme). Även där tycker jag dom funkar dåligt. Man kan av praktiska skäl inte ha givare mer än i några lägenheter. Om dom kör storbak samtidigt får man frysa i dom andra lägenheterna.-Det finns system utan utegivare, som istället abonnerar på utetemp-värden från tex fjärrrvärmeleverantören. Då får man "look-ahead" funktion, dvs framlednings-tempen kan sänkas i förväg när varmare väder väntas. Även dessa system funkar bäst i hus med stor värmetröghet och hög värmekapacitet.