0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har gått in och ur Funktionstest menyn för att på så sätt få pannan att byta börvärdet från 55 till 40 på nedre pannan samt ge pumpen en paus, i natt så hade VP inte lyckats med 40 grader heller men klart större chans än 55 i alla fall.
Är det så att jag ALLTID kommer att tjäna på att VP går oavsett om den står och stånkar och jag tycker den ser väldigt seg ut vid tex minus 9-10 grader? Dvs om VP drar 1 kW så kommer den alltid (tom hela vägen ned till minus 15 i utetemp) att ge tillbaka minst 1 kW, dvs minst lika bra som att köra på elpatron? Givet att så är fallet så borde jag då kanske ändra "min utetemp C" från -10 till -15?
skuggan_pm, jag har alltså stora problem med en vanlig körning när börvärdet är 40 grader i nedre pannan, 55 är inte att tänka på just nu. VP står och stånkar på kanske VPin/ut 31/33 dygnet runt, framledningen kan ibland behöva mer än så (ligger mellan 31-37 senaste dagarna) vilket då får tas (ett stort antal ggr per dygn) från övre pannan. Men det är kanske så att mitt värmebehov i framledningen i kombination med hyfsat avkylt returvatten från slingorna i huset (i och med att det är hyfsat kallt ute) gör att pumpen arbetar så gott den kan (lyfter tempen ett par grader i alla fall) vilket gör att jag på marginalen behöver lite mindre elpatronsdrift till övre pannan när den i sin tur behöver supportera nedre pannan för att hålla framledningen på börvärdet? Att jag märker av ovan så tydligt kanske hänger ihop med att jag tror min pump inte är helt ok inställd då jag tycker den borde klara mer än vad den gör (tex är VPin/ut alltid typ 2-3 grader oavsett utetemp), vid nollgradigt som här på morgonen borde den väl palla att få nedre pannan upp till sitt börvärde på 40 kan man tycka?
Slänger in en bonusfråga. Var ute och tittade i min VP för första gången idag och då stod displayen på A30 med "A" blinkande. Är detta som det skall, känns lite som någon typ av varning med "A" blinkande hela tiden menar jag? HälsningarHeidrun
skuggan_pm, har nog närmare 1-2 grader i diff på VP in/ut nu vid ca nollgradigt vilket känns lite lite och som jag tidigare indikerade så har jag aldrig mer än 2-3 (i praktiken lite under 2,5 då den oftast ligger på 2 grader) oavsett om det är nollgradigt eller +20 utomhus.
Mer ute efter om pumpen skulle kunna köra så pass dåligt vid något tillfälle att den faktiskt drar mer än den ger? Tex vid ett läge som jag beskrev att pumpen sitter och kör med VP in/ut 31/33 dygn efter dygn utan att vara i närheten av att komma upp i sina börvärden på nedre pannan (40 eller 55 i mitt fall) vid kanske snitttemp på -3. Kan jag då vara helt komfortabel (vi struntar i extra slitage på maskinen etc) att det alltid är en bra affär vs elpatronen?
Slänger in en bonusfråga. Var ute och tittade i min VP för första gången idag och då stod displayen på A30 med "A" blinkande. Är detta som det skall, känns lite som någon typ av varning med "A" blinkande hela tiden menar jag?