Vi har en gammal auto term 480 med lågt serienummer (70-tal) som gått ovanligt felfritt över åren, ser man till statistiken för denna pump har vi haft en j:a tur.
En givare (en mus bet i en kabel) och en anod är allt som strulat. Med nu är det läckage lite överallt och vi tänker byta till något annat.
Har en IVT 490 i Uppsala från 2005 som strulat så pass att IVT ligger inte bra på min inköpslista.
Vi har radiatorer (vattenburet) i hela huset plus lite El-värmegolv. 2-plan, ca 160 kvm, 70-tal mexitegel, braskammin på övervåning.
Förbrukningen med tonåringar är runt 30.000 kWh så man kan ju undra hur effektiv 480'n är egentligen?
Vad skall man välja för att få en bra installation, vettig pump till ett bra pris utan strul?
1) Vi fortsätter med en frånluft med ytterligare en resurs, jag monterar en luft-luft mellan våningarna. Nuvarande 480 tar även luft utifrån.
2) Vi provar en luft-vatten apparat som även hämtar frånluft.
Jag monterar någon luft-luft pump då & då och vet en del om värmepumpar men kanske inte så mycket om vad som finns på marknaden just nu som är bra.
(bilden är inte jag
)
När jag vet på ett ungefär vad jag vill ha sätter jag in en offertförfrågan.