Hallåj!
Lite Funderingar kring mitt hus,vårat säger sambon
Byggt -36 vilket innebär dåligt isolerat ca170kvm spånlåda i 1½plan
med 2-glasfönster. Direkt verkande elradiatorer samt en några månader gammal Nocria 14 som faktiskt sparat mig ca 900kwh/mån sedan sep-09.
Så funderingarna nu då. Ventilationen är direkt undermålig. Vid ombyggnader på -70 talet rev förre husägaren
murstocken så luften har stått stilla sen dess. Är väl ett viss självdrag ändå med läckande fönster osv.
Men ett FTX-agg som skulle betjäna hela huset med fin å fräsch luft ligger på önskelistan, skulle det öka på
elförbrukningen? Eller minska? Tanken är att kunna slå av det mesta av el-radiatorerna å kunna nyttja
VP till fullo. Är tanken bara bra men verkligheten för svår?
Förbrukar ca 34000kwh totalt innan VP installationen, borde ju komma lite lägre med den. Får se totalen nästa höst.
Varav ca 20000kwh är uppvärmningen. Huset står en liten bit utanför Skellefteå.
Är inte alls direkt insatt med uppvärmning å ventilation, skulle gärna vilja få lite kommentarer å förslag på förbättringar.
Har börjat konvertera till vattenburen golvvärme men innan ekonomin tillåter bergvärme eller dyligt i hela huset
vill jag få till något hjälpligt under tiden så att säga.
Alltså LVP + FTX dels för sänkta kostnader och bättre luft samt att komma ifrån fuktbekymmren på vinden innan jag
tillägsisolerar den. Och naturligtvis få spridningen på värmen bättre..Hjälp någon vänlig själ
Även om det finns några bra sidor man kan läsa om ventilation, beräkningar å dyligt.
Mvh Larsa