0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
nää fy fan man fick höra i skolan hur usa å ryssarna räddade värden
Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 13 december 2009, 09:00:57nää fy fan man fick höra i skolan hur usa å ryssarna räddade värdenDet mest makabra är väl hur lättvindigt västmakterna lät Sovjet slakta Polen efter kriget. Landet som britterna och fransmännen gick in i kriget för att rädda 1939...
Not: Inte gick England och Frankrike in i Polen int. De förklarde krig mot Tysken. Polen kampajen gick rätt fort.
Citat från: MGKea skrivet 17 december 2009, 17:50:44Not: Inte gick England och Frankrike in i Polen int. De förklarde krig mot Tysken. Polen kampajen gick rätt fort. Skrev jag att de gick in i Polen? Tyckte jag skrev "Landet som britterna och fransmännen gick in i kriget för att rädda 1939", men kanske minns fel
Citat från: gurravasa skrivet 17 december 2009, 20:22:33Citat från: MGKea skrivet 17 december 2009, 17:50:44Not: Inte gick England och Frankrike in i Polen int. De förklarde krig mot Tysken. Polen kampajen gick rätt fort. Skrev jag att de gick in i Polen? Tyckte jag skrev "Landet som britterna och fransmännen gick in i kriget för att rädda 1939", men kanske minns fel Rädda Polen .... Tyskland bröt då ordentligt mot ingångna avtal. Att det var Polen tror jag inte hade någon större betydelse.BBC serien från 70talet är kanon för den som gillar WWII historia.
Citat från: MGKea skrivet 17 december 2009, 21:32:46Citat från: gurravasa skrivet 17 december 2009, 20:22:33Citat från: MGKea skrivet 17 december 2009, 17:50:44Not: Inte gick England och Frankrike in i Polen int. De förklarde krig mot Tysken. Polen kampajen gick rätt fort. Skrev jag att de gick in i Polen? Tyckte jag skrev "Landet som britterna och fransmännen gick in i kriget för att rädda 1939", men kanske minns fel Rädda Polen .... Tyskland bröt då ordentligt mot ingångna avtal. Att det var Polen tror jag inte hade någon större betydelse.BBC serien från 70talet är kanon för den som gillar WWII historia.Du verkar inte förtsått alls vad jag menade. Det var ju för att infria sitt löfte om hjälp till Polen vid eventuellt angrepp som England förklarade krig mot Tyskland. Krig förklarades men sedan hände inte mycket från de britternas och fransmännens sida förrän Frankrike anfölls i Maj 1940. Många polacker flydde till england och deltog som allierade på deras sida. T ex deltog polska piloter i luftslaget om storbritannien. Min poäng var att de allierade gick in i kriget under förespegling att hjälpa Polen, men när kriget var slut så var Polen flyttat och ockuperat och inte brydde man sig ett skvatt om det... Makabert IMO
Tysken tog Polen för att komma åt Sudet. Vi har också varit där och bråkat. Kommer ihåg att jag läst att Karl XII omringade städer som inte gav vår arme mat och eldade upp dem lite var stans i östeuropa. Hade Tysken tagit Holland eller Belgien före Polen så hade krigsförklaringen också kommit. Hade inte Tysken tagit Polen hade Rysseb gjort det och hade då Engelsmännen och Frankrike för klarat krig mot Ryssen ...? Churchill var inte vid makten vid den tidpunkten men hade han varit det och inte haft amerikanarna vid sin sida så kan det varit möjligt att världen sett lite annorlunda ut idag.
Vi har också varit där och bråkat. Kommer ihåg att jag läst att Karl XII omringade städer som inte gav vår arme mat och eldade upp dem lite var stans i östeuropa.
Citat från: MGKea skrivet 18 december 2009, 08:24:45Tysken tog Polen för att komma åt Sudet. Vi har också varit där och bråkat. Kommer ihåg att jag läst att Karl XII omringade städer som inte gav vår arme mat och eldade upp dem lite var stans i östeuropa. Hade Tysken tagit Holland eller Belgien före Polen så hade krigsförklaringen också kommit. Hade inte Tysken tagit Polen hade Rysseb gjort det och hade då Engelsmännen och Frankrike för klarat krig mot Ryssen ...? Churchill var inte vid makten vid den tidpunkten men hade han varit det och inte haft amerikanarna vid sin sida så kan det varit möjligt att världen sett lite annorlunda ut idag. Sudettyskland ,som låg i dåvarande Tjeckoslovakien ,tog Tyskland redan -38 samt annekterade hela landet -39, det har inget med Polen att göra.Detta , som england och frankrike godkände, kom Chamberlain att kalla fred i vår tid vilket Churchill troligen aldrig skulle gjort utan satt stopp redan där(medan england och frankrike forfarande var militärt totalt överlägsna).
Citat från: MGKea skrivet 18 december 2009, 08:24:45Vi har också varit där och bråkat. Kommer ihåg att jag läst att Karl XII omringade städer som inte gav vår arme mat och eldade upp dem lite var stans i östeuropa. Kalle dussin var helknäpp och borde ha spärrats in innan han fyllde 20.
Citat från: tipo874 skrivet 18 december 2009, 08:53:58Citat från: MGKea skrivet 18 december 2009, 08:24:45Vi har också varit där och bråkat. Kommer ihåg att jag läst att Karl XII omringade städer som inte gav vår arme mat och eldade upp dem lite var stans i östeuropa. Kalle dussin var helknäpp och borde ha spärrats in innan han fyllde 20. Absolut inte. Jag har försökt att läsa hans dagbok. Han var troligen den bästa vi haft och dessutom hade han inget val. Lasse Åberg i all ära ... kalabaliken var inte så kul som i filmen.
Menade de tysktalande mellan polen mot ryssland... kommer inte på vad det heter ... de som sänktes på isen eller på den stora båten eller blev kanonmat ..... fa fasiken kallas de för nu...
Citat från: MGKea skrivet 18 december 2009, 09:09:01Citat från: tipo874 skrivet 18 december 2009, 08:53:58Citat från: MGKea skrivet 18 december 2009, 08:24:45Vi har också varit där och bråkat. Kommer ihåg att jag läst att Karl XII omringade städer som inte gav vår arme mat och eldade upp dem lite var stans i östeuropa. Kalle dussin var helknäpp och borde ha spärrats in innan han fyllde 20. Absolut inte. Jag har försökt att läsa hans dagbok. Han var troligen den bästa vi haft och dessutom hade han inget val. Lasse Åberg i all ära ... kalabaliken var inte så kul som i filmen. Har du läst Ernst Brunners bok "Carolus Rex"? Om inte rekommenderar jag starkt det. Om du fortfarande tycker att han var bäst (av kungarna antar jag) så är det bara ytterligare ett starkt argument för monarkins avskaffande.