0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Patb! Ja man kan säkert uppleva det som en besparing för stunden, och spec om man tittar på elförbrukningsmätaren samtidigt, men sett över lite längre tid (ett dygn eller så) så skall det bli precis samma effektuttag, under förutsättning att du inte vill få en sämre värmekomfort genom t.ex en innetempsänkning vill säga, och den kan du ju precis lika bra åstadkomma själv genom att sänka börvärdet på pumpen isf. Mvh Raffen.
Pust det här eco-läget är sååå frustrerande. Jag önskar att det inte fanns så man slapp grunna på det mer! Det jag har kommit fram till är att den enda bekräftade skillnaden i värmeläge mellan ECO och normal är att pumpen går med 70% lägre effekt i ECO. Jag har beslutat mig för att utgå från att detta är den enda skillnaden så det enda jag vill ha konkret svar på är:Ger det någon energibesparing att köra på 70% effekt vid värmedrift?
Närman aktiverar ECO-läge kan man inte styra fläkthastighet självutan den går på högvarv hela tiden oberoende av hur mycketvärme som avges i innedelen.Med detta uppnår man ett högre COP eftersom man uppnåren högre belastning över innedelen. Samma princip som Toshibahar på nya maskiner att man kan ställa fläkthastigheten oberoendeav avgiven värme från innedelen.