Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bra eller dåligt ????  (läst 2979 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1154
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Bra eller dåligt ????
« skrivet: 09 december 2009, 17:45:30 »
Hej har blivit med split. Efter flera års funderande vad som är rätt för mig.
Fundering ang utedelens arbete enligt installatören bör fläkten/ pumpen gå så mycket som möjligt. Han menar att det inte är bra med många starter & stopp. Som jag har det nu så går utedelen en stund 10-20 min för att sedan stanna i 20- 30 min. I mina ögon är det ett tecken på att utedelen ej behöver gå längre för att tillgodogöra mitt hus med dessa temperaturer som råder nu 2-4 plus. Tacksam för svar.

Mvh tyke Sc:,h
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad freeze 77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
SV: Bra eller dåligt ????
« Svar #1 skrivet: 09 december 2009, 19:01:46 »
Det kommer ju bli en hel del starter och stopp även på en inverterstyrd pump eftersom minsta effekten vid lägst varvtal är betydligt högre än vad du förbrukar speciellt då det är sommar eller vår och höst.

Jag tror inte start stoppen är speciellt farliga varför skulle dom vara det? Dem pumpar som ligger på konstant tex 5 eller 8 kw borde ju starta stoppa mer. man kan väl styra pumpen tror jag så att den avvaktar med nästa start lite.. då blir det färre starter ca 30 starter / dygn är normalt.

Har du kollat antal starter / dygn och antal timmar den jobbat?

Mvh / D

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1154
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Bra eller dåligt ????
« Svar #2 skrivet: 09 december 2009, 19:47:31 »
Hej Freeze du verkar ju lite haj på det här vet du om man kan gå in i menyerna för att kolla det du frågar efter eller måste jag sitta vid utedelen i natt. Skämt åsido jag antar att du vet hur man gör. Mvh tyke
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad cyklonmannen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bra eller dåligt ????
« Svar #3 skrivet: 10 december 2009, 02:59:38 »
Hej!
Din anläggning beter sig helt normalt tror jag, ditt golvvärmesystem är relativt trögt och litet. Stoppen och driftiderna är inte skadliga. Dock skulle du nog överväga att bygga ut ditt värmesystem för att utnyttja Vp bättre, sätt radiatorer eller fläktkonvektorer på övervåningen, värmer du garaget fullt idag så kan det ju vara ett alternativ också.

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1154
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Bra eller dåligt ????
« Svar #4 skrivet: 10 december 2009, 10:26:14 »
Hej cyklonmannen. Tack för svaret. Har redan ute en förfrågan ang fläktkonvektorer här på forumet. Har dock inte fått någon respons än. Mvh tyke
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad freeze 77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
SV: Bra eller dåligt ????
« Svar #5 skrivet: 10 december 2009, 22:01:09 »
Det finns mycket menyer! tomte::


Hittade en intressant som kanske borde påverka antal starter:

Kodstycke: [Välj]
Meny 9.1.7 [S] Tid mellan starter
Minsta tidsintervall i minuter mellan kompressorstarter i värmepumpen.
Inställningsområde: 0 – 60 min
Fabriksinställning: 0 min

5.1 [N] Antal starter
5.2 [N] Drifttid kompressor
5.3 [U] Tid till start


Andra menyer:

2.5 [U] Framl./Returl.

Meny 3.7 [U] Framl./Returl. 2
Här visas den aktuella verkliga fram- och returledningstemperaturen
för värmesystem 2.

4.0 [N] Utetemperatur
Meny 4.1 [N] Utetemp medel
Här visas medeltemperaturen utomhus enligt inställt värde i
meny 4.2 (fabriksinställning: 24h).

5.0 [N] Värmepump
Meny 5.1 [N] Antal starter
Här visas ackumulerat antal starter med kompressorn i AMS
10.
Meny 5.2 [N] Drifttid kompressor
Här visas ackumulerad tid då kompressorn har använts i AMS
10.
Meny 5.3 [U] Tid till start
I denna meny visas tid till kompressorstart i AMS 10.

Meny 8.2.1 [N] Tillsats tillåten
Här väljs vid vilka driftlägen eltillsats ska tillåtas att användas
för att producera varmvatten och värme när det behövs.
Inställningsområde: Från, Värme, Värme+Kyla, Kyla
Fabriksinställning: Värme

9.5.5 [S] Drifttid elpatron
9.5.6 [S] Drifttid varmvatten

Som sagt det finns en del att ställa in..

Hörde även att garantierna på Splitten är på hela installationen. Innedel rör och utedel.

Mvh / D

« Senast ändrad: 11 december 2009, 09:00:46 av Rickard »

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1154
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Bra eller dåligt ????
« Svar #6 skrivet: 10 december 2009, 22:19:05 »
 studs Tack så mycket Freeze !! Jag behöver lite tid att smälta infon. Men det var det var jag behövde lite att lära mig. b00k studs Mvh tyke
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad freeze 77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
SV: Bra eller dåligt ????
« Svar #7 skrivet: 10 december 2009, 22:24:07 »
Det är mkt info...

När jag kopierade texten blev den överstruken?
Vet inte varför texten blev överstruken.. skumt..

Mvh / D

Utloggad Monzen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bra eller dåligt ????
« Svar #8 skrivet: 11 december 2009, 08:31:28 »
Det är mkt info...

När jag kopierade texten blev den överstruken?
Vet inte varför texten blev överstruken.. skumt..

Mvh / D

För att du kopierat texten från manualen..  Där står [ U ] (utan mellanslag) vilket är kortkommando för understruket, och [ S ] som gör texten genomstruken :)
Värmepump: Nibe Split.
Hus utanför Ystad i Skåne från 1974, 1 plan med inredd källare 103+103 kvm.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bra eller dåligt ????
« Svar #9 skrivet: 11 december 2009, 09:02:05 »
Lägger man in text med kodtaggar kan man använda #-knappen i inläggsförnstret, jag har gjort så nu.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!