Hej,
Jag har ett liknande system som du tänker dej men jag har inte värmepumpen än. Den kommer till våren.
Jag har utgått från tanken att värmepumpen är huvudvärmekälla och att kaminen skall kunna fungera som tillskottsvärme.
När inte VP orkar hålla sitt börvärde startar nedräkningen till el-tillskott. Men via mitt överordnade styrsystem (med samma kurva som VP) så börjar rad-shunten att öppna för att bibehålla börvärdet. Under förusättning att det finns varmvatten i tanken.
Min acktank är, om man nu kan kalla något på ca 200L för acktank kopplad till kaminen med en egen cirkpump och en trevägsventil som shuntar 85 ºC vatten in i tanken. Detta gör att kaminen inte får för kall retur utan håller ca 75 ºC in i kaminen. Du bör ligga där för att undvika kondens.
På andra sidan acktanken ligger radiatorkretsen med en egen cirkpump och en trevägsventil för shuntning av radiatorvattnet enligt ovan.
Problemet är att man inte vill att radshunten skall öppna mot tanken om det inte finns någon värme lagrad. VP har ju redan problem att hålla BV om temperaturen börjar sjunka.
Så när värmen är slut i tanken börjar hela rad-kretsen cirkulerar igenom acken om man har ett normalt styrsystem med framledningsgivare. Inte optimalt om man vill börja ladda tanken en kväll när man vet att natten ska bli kall. Speciellt inte med en tank på 750L. Då lär du få elda i 5-6 timmar minst.
Problemet har jag löst genom en givare på tanken i höjd med tilloppet till radkretsen. När den givaren underskrider börvärdet på framledningen så stänger trevägsventilen mot rad-kretsen. Tex. om börvärdet på tilloppet enligt inställd kurva är 50 ºC så öppnar inte shunten om temperaturen i acken understiger 50 ºC.
Mycket dravel blev det och det är svårt att förklara på ett förståeligt sätt ser jag nu. Men jag hoppas du förstår hur jag menar.
Skulle jag rekomendera något skulle det vara.
1. Mindre acktank. Kanske 500L. Det blir orimliga eldningstider annars. Av erfarenhet kan jag säga att det är svårt att få ut angivna effekter på kaminen.
2. Fixa en ordentlig DUC som kan styra några shuntar och ta in några givare samt inställning för värmekurva efter utetemp.
Jag har också några funktioner i DUC:en som kanske är onödiga. Tex. så har jag en funktion som gör att laddshunten öppnar 100% 1ggr/timma i 10sek när den är i drift. Detta för att jag märkt att det samlas luft i ventilen som inte följer med in i tanken. Det avgår väldigt mycket syre i kaminen när systemet är nytt så det hjälper till med avluftningen av systemet.
Lycka till med projektet! Thumbsup
/Mats