Provar denna fråga även i detta forum: Ämnet lligger någonstans mellan värmåtervinning och frikyla.
jag har en Varmitek bergvärmepump. Jag har 22 mm kopparrör dragen uppe till vinden för att sätta flera flältkonvektorer på ovanvåningen. De slutar /vänder på vinden. Där kommer att sitta ett expansionskärl.
Funderar även på att på returen koppla in en värmeväxlare och montera en sugande fläkt samt sammanbinda ventilationskanalerna i skorstenen Har en ledig pipa ca 15 x 20 cm som jag kan nyttja för att få värmeåtervinning på framledning till värmepump.(MINUS köksfläktens kanal!)
Eftersom VP inte går jämt borde man ha ett kontiuerligt flöde genom värmeväxlararen antar jag ? Samma pump som går till fläktkonvektorerna ska utnyttjas.
Frågan var snarare hur effektivt blir det ? VP går kanske 2000 timar av årets 8760 de övriga timmarna kommer cirkpumpen på ca 40-70 w att gå samt flkt toill ventlationen och värmeåtervinningen värmer då den cirkulerande brinen.I såfall fås minskad avkylning /lätt uppvärmning av borrhålet när VP inte arbetar
Om man kan höja In temp VP ifrån 4 till 6 grader fås väl en rejäl ökning av COP faktor ?
I övrigt går värmen ner i hålet och minskar bergets avkylning . Men kommer det att betala sig? 70 W pumpel kostar ochså pengar!