0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HEJNy här och har ett problem.Vi har byggt till huset (org. direkt el) med en platta på ca 100m2. Där kör vi Uponor golvvärme, 20mm slang,kopplat till en bosch 2,0kW frånluftpump, så långt allt bra.Vi har tre(fyra) slingor, den första i garage/förråd, består av två ung. lika långa parallellkopplade slingor, en givare kopplat till två ställdon, en slinga i vardagsrummet, dessa slingor funkar kanon, varmt och fint. Problembarnet är den minsta slingan i vinterträdgården, ISKALLT golv. Det är mkt glas, hälften av väggytan, men med K-värde på 1,3 så ska det funka påstås det och det skulle bli varmt på golvet även om det inte orkade hålla tempen i rummet, eller? När de andra slingorna är stängda (kallar ej på värme) så har jag 30 gr in och ca 25 ut på fördelningslådorna, så om jag fattar rätt så tappar vattnet 5 gr i vinterträdgården, men varför är det fortfarande kallt Jag har justerat slingorna hyggligt, vardagsrum fullt öppen, de parallella lite mer nedskruvade och vinterträdgården mest ned skruvad, ca 2,6. Framledning ca 35 gr och pumpen på "mellanfart".Finns det någon som förstår för jag gör det inte.Kör just nu med en värmmefläkt där ute för att eliminera att det kanske är kallras ifrån fönstren men det är is på golvet ändå, nästan........Enormt tacksam för tips.MVHP Milton
Nu kör jag med tilloppsventilen till vinterträdgården bra mkt öppen och nedskruvat till vardags rummet. Ingen skillnad.......Golvytans temp i vinterträdgården är ca 16-17 gr och 22-23 i vardagsrum. fram ledn. temp ca 30-32.Kan det gjorts något fel vid montage av slang m.m. till vinterträdgården så det är någon strypning som minskar flödet? Jag är rätt säker på att det är ett visst flöde.Börjar bli lite knäckt på detta. mvh PM