Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
Nibe
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Ljudnivå
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Ljudnivå (läst 7206 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
suzuki
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 54
Karma +0/-0
suzuki
Ljudnivå
«
skrivet:
03 december 2009, 11:24:46 »
Citera
Hej. Har haft min split i några veckor, och upplever ljudet från utedelen ganska högt. Vilka är era erfarenheter? Jag är kanske lite bortskämd, med en tidigare el-panna som inte gjorde mycket väsen av sig,
/Suzuki
Loggat
RSNorge
Nybörjare
Antal inlägg: 3
Karma +0/-0
RSNorge
SV: Ljudnivå
«
Svar #1 skrivet:
07 december 2009, 09:08:55 »
Citera
Jeg har hatt min Split i drift 4 dager, og er enig i at lydnivået er alt for høyt. Det er en slags vibrasjon eller dirring som er plagsom. Har bedt leverandøren om å sjekke om noe er galt.
Loggat
Nibe Split
suzuki
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
suzuki
«
Svar #2 skrivet:
08 december 2009, 07:37:31 »
Citera
Hej, vi kanske har liknande problem. När fläkten går för fullt, uppstår ett knarrande ljud som är ganska störande. Jag får också hem en tekniker, så fortsättning följer.
MVH
Suzuki
Loggat
tyke
tyke
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1230
Karma +2/-0
Kön:
tyke
«
Svar #3 skrivet:
08 december 2009, 09:35:19 »
Citera
Hej bara haft min split sen i fredags. Tycker inte att själva fläktljudet stör däremot kommer det ett nytt vassare ljud när "kompressorn ?" drar igång. Mvh tyke
Loggat
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.
2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.
Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…
suzuki
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
suzuki
«
Svar #4 skrivet:
08 december 2009, 13:34:41 »
Citera
Hej. Det är nog som du säger. Själva fläktljudet är nog ok, men när kompressorn går igång, så uppstår det där störande "knarrande" ljudet. Nu är jag lite dåligt insatt i dom olika delarna, men var sitter kompressorn, inne eller ute. (jag vet, korkad fråga, men den måste tyvärr ställas) Frågan är om det är en acceptabel ljudnivå.
MVH
Suzuki
Loggat
tyke
tyke
Dignitär inom värmepump
Karma +2/-0
Kön:
tyke
«
Svar #5 skrivet:
08 december 2009, 16:23:24 »
Citera
Hej suzuki inga frågor e för knäppa, tomte:: själv novis inom detta "tror" den sitter i utedelen. För egen del är jag så """""lyckligt""""" lottad att jag bor vid en ganska trafikerad väg så jag räknar med att när sommartrafiken med alla fiskmåsar börjar i juni så kommer jag inte ens märka att den går. Hur upplever du fläkten går den för jämnan eller står den still i vissa perioder. Som jag skrivit i en annan tråd så påstår min installatör att fläkten/utedelen skall snurra på så mycket som möjligt. Har i alla fall märkt en minskning av elförbrukningen. Mvh tyke tomte::
Loggat
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.
2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.
Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…
suzuki
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
suzuki
«
Svar #6 skrivet:
08 december 2009, 17:25:05 »
Citera
Tjena mors. Nej, fläkten går i perioder. Jaha, så den skall gå så ofta som möjligt. Innebär det att man kan ställa in anläggningen "snålt", så att den går på oftare tro? Man kanske skulle ta ett snack med sin installatör. Kompressorljudet är något man fick med på köpet.....eller?
Suzuki tomte::
Loggat
tyke
tyke
Dignitär inom värmepump
Karma +2/-0
Kön:
tyke
«
Svar #7 skrivet:
08 december 2009, 20:36:46 »
Citera
Hej igen i min värld e det bra att fläkten ej går för ofta. Det är mina tankar ! Installatören menar nog att det sliter på grejerna med för många starter å stopp. Är du nöjd för övrigt suzuki ? Mvh tyke studs
Loggat
suzuki
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
suzuki
«
Svar #8 skrivet:
09 december 2009, 07:18:38 »
Citera
God morgon. So far so good. Men den har ju inte fått visa vad den går för ännu. Det har varit mest plusväder. Men jag ser fram emot nästa elräkning.
/Suzuki
Loggat
Yazper
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 157
Karma +0/-0
Värmepump eller inte?
Yazper
«
Svar #9 skrivet:
09 december 2009, 20:05:53 »
Citera
Fick igång min idag, tycker nog det låter lite om utedelen, men inte mer än någon annan pump. Däremot så "tjuter" det om innerdelen... skulle avta trodde installatören...hmm...
Loggat
Tegelhus -65. 98+98 kvm. Utanför Göteborg. Nibe Split.
tyke
tyke
Dignitär inom värmepump
Karma +2/-0
Kön:
tyke
«
Svar #10 skrivet:
09 december 2009, 21:39:45 »
Citera
Hej Jesper min panna för oxå lite oljud ibland i mitt fall inte så störande jag e van med en frånluftare tidigare. I mitt fall verkar ljudet komma ifrån rören från utedelen som emellanåt gissningsvis vid kompressorgång skapar dessa "resonanser"
? Mvh tyke
Loggat
Yazper
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Värmepump eller inte?
Yazper
«
Svar #11 skrivet:
09 december 2009, 22:00:48 »
Citera
Det är ett konstant "pip sjungande" ljud. Har inget med utedelen att göra, körde första dygnet på el och i reservläge... installatören trodde det var cirkulationspumpen, men det e jag tveksam till.
Loggat
Monzen
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Ystad
Antal inlägg: 12
Karma +0/-0
Kön:
Monzen
«
Svar #12 skrivet:
10 december 2009, 10:29:33 »
Citera
Hej JesperL.
Är nästan helt säker på att det är din cirk.pump som låter. Min split höll oxå ett jäkla liv förste veckan, men sen provade jag att ställa ner cirk.pumpen (står på 100% från fabrik) till 60-70%, o vips så blev det nästan helt tyst i pannrummet.
Meny 2.1.5 [ U ] VB-pump styrs. värme
Här väljs varvtalet på värmebärarpumpen vid husuppvärmning.
Inställningsområde: 1 – 100
Fabriksinställning: 100
(För att komma åt denna meny):
Meny 8.1.1 [ N ] Menytyp
Här väljs vilken menytyp man önskar.
[ N ] Normal, det normalanvändaren behöver.
[ U ] Utökad, visar alla menyer utom servicemenyer.
[ S ] Service, visar alla menyer, återgår till normal menynivå
30 minuter efter sista knapptryckningen.
Ang. ljud från utedelen, så låter det en del från min med, men inte så det stör tycker jag. Men det brummade en hel del från rören mellan inne o utedelen innan jag ljudisolerade dessa och gömde dem i mellanbjälklaget. Nu hör jag dem inte alls längre. Däremot hörs fortfarande ett högt pys ibland, tror att detta är i samband med avfrostning.
MVH/ Martin
Loggat
Värmepump: Nibe Split.
Hus utanför Ystad i Skåne från 1974, 1 plan med inredd källare 103+103 kvm.
Yazper
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Värmepump eller inte?
Yazper
«
Svar #13 skrivet:
10 december 2009, 12:00:55 »
Citera
Jo det är cirkulationspumpen, var inne i pannrummet och helt plötsligt dog ljudet bort när den gick över till att värma vatten. Tackar för ditt tips, men inte skall den väl låta så, varför den "tjuter" kan man ju fråga sig? Tror inte alla har haft samma problem som vi, eller? Kan det bero på att man har luft i systemet? Spelar det någon roll om man kör pumpen i 60% eller 100%?
angående utedelen tycker jag den låter helt okej nu, har varit och lyssnat på några andra pumpar i området. Alla låter en del! Däremot e jag glad att jag inte placerade utedelen under sovrummsfönstret...
Loggat
Monzen
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Ystad
Antal inlägg: 12
Karma +0/-0
Kön:
Monzen
«
Svar #14 skrivet:
10 december 2009, 20:59:45 »
Citera
Att det låter om pumpen kan ju kanske ha med att göra hur grova rör man har. Och att sänka varvtalet på den tror jag inte har nån större betydelse så länge man inte har enormt många gigantiska radiatorer. Min gamla cirk.pump stod ju på hastighet 1 av 3.
Loggat
Värmepump: Nibe Split.
Hus utanför Ystad i Skåne från 1974, 1 plan med inredd källare 103+103 kvm.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
Nibe
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Ljudnivå
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1074
dolda: 0
användare: 2
Användare online
:
TS Comfort AB
isak750
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info