Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vad skall man välja?  (läst 4651 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Cybermike

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Vad skall man välja?
« skrivet: 28 mars 2005, 10:47:57 »
Nu har frånluftvärmedelen i min CTC-master brakat och det är dax för ett byte av hela systemet. Det svåra är att veta vad man skall välja för ersättare till min trotjänare. Det verkar svårt att få fram en bra produktöversikt vad det gäller frånluftvärmepumpar men jag har fastnat för följande tre kandidater:
Autotherm 190F, IVT 490 och Nibe Fighter 410 P.  Huset som pumpen skall värma består av 120 kvadrat boyta(i ett plan) och vattenburen el till radiatorerna. Den ende av nämnda tillverkare som anger ett pris för sin pump är Nibe som vill ha 40 000:- exkl installation för sin modell. Nu undrar jag om det finns någon i detta forum som kan hjälpa mig i mitt beslut. Erfarenheter av nämnda pumpar är även det till hjälp.
MVH
Micke *vinkar*

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35210
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad skall man välja?
« Svar #1 skrivet: 28 mars 2005, 12:14:51 »
De tre du nämner har en konkurrent som utlovar högre uteffekt och större besparing, ComfortZone CE50, Kolla på deras hemsida för mer info, du kan även använda forumets sökfunktion för att få mer info om den.

Har för mig att den kostar ca 60000 kr + installation.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad FredrikO

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad skall man välja?
« Svar #2 skrivet: 28 mars 2005, 13:08:12 »
Hej Micke,
Eftersom du funderar på en Nibe 410, så gissar jag att du idag har både från och tilluft (typ en CTC 103-9L eller liknande). Det var vad jag själv hade innan. Värmen sköts huvudsakligen via tilluften och när det inte räcker till värmer man elementen med elpatron.

Själv valde jag mellan:
  • Nibe 410P (Ungefär 50000 inkl. inst)
  • Vanlig frånluftsvp  + nya tilluftsventiler i rummen (Ungefär 50000 inkl. inst)
  • Luft/vatten värmepump + FTX (till/frånluft med återvinning) (87000 inkl inst)
  • Bergvärme + FTX (125000 inkl inst)

Till slut blev det en CTC luft/vatten + ILTO FTX. Anledningen återbetalningstiden, men framförallt att jag ville behålla tilluften för att slippa drag + filtrering av luften samt att värma huset huvudsakligen via radiatorerna och inte via tilluften.

Mina radiatorer är rätt små vilket innebär att jag vid DUT (kallaste dagen på året) har en framledning på 53 grader. Är OK eftersom ändå värmepumpen stänger av vid -11.

Bor du långt norrut är nog bergvärme + FTX ett bättre alternativ. Comfortzone + tilluftsventiler i rummen ger nog en nästan lika stor besparing, men då är det risk för kalldrag via ventilerna.

Hoppas mina funderingar kan vara till någon hjälp.  :)

Mvh,
Fredrik


CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad Cybermike

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Vad skall man välja?
« Svar #3 skrivet: 28 mars 2005, 18:48:16 »
Tack för inlägget Fredrik!

Exakt en CTC 103-9 som nu alltså är på väg att lämna in helt. Jag bor i Västmanland och har inga funderingar på bergvärme eller nåt annat system som komplement utan jag tänker mig att byta ut den befintliga mot något liknande. Min förhoppning är att det har hänt en del med tekniken(17 år sen CTC mastern var ny) så att man "på köpet" får en lite högre effektivitetsgrad i förhållande till elförbrukningen.

MVH
Micke

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!